Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke nationaliteit kregen de vluchtelingen die Paus Franciscus toentertijd meenam naar Vaticaanstad?

Paus Franciscus heeft toentertijd vluchtelingen meegenomen naar Vaticaanstad. Ik geloof vanuit Lesbos. Volgens mij ging het om mensen uit Syrië.
Ik weet niet hoe het verder gegaan is met deze mensen.

Wat ik wel weet is dat de Paus inderdaad zo’n daad mag doen. Dat heeft hij ook gedaan.
Maar, op een gegeven moment zul je als vluchteling zekerheid willen krijgen. Als je dan mag blijven, lijkt mij de enige optie een Vaticaans paspoort.

Weet iemand of deze mensen inderdaad een Vaticaans paspoort gekregen hebben?
(Best bijzonder allemaal, want normaal moet je eerst door Italië en kun je geen asiel aanvragen in Vaticaanstad. En, normaal moet je katholiek zijn, wil je een functie krijgen binnen het Vaticaan.) En wonen deze mensen nog binnen Vaticaanstad?

Amadea
37 minuten geleden
Ze zijn waarschijnlijk niet in Vaticaanstad gebleven. De in Rome gevestigde Gemeenschap van Sant’Egidio zorgde voor hun eerste opvang en regelde later dat zij veilig en legaal konden doorgaan naar gemeenschappen die bereid waren hen op te nemen.
erotisi
34 minuten geleden
Je herinnering klopt grotendeels: in april 2016 nam Paus Franciscus drie Syrische gezinnen (twaalf personen) mee van Lesbos naar Rome na een bezoek aan het vluchtelingenkamp Moria. Hebben zij Vaticaanse nationaliteit gekregen? Nee.
De vluchtelingen kregen geen Vaticaans paspoort en werden geen staatsburgers van Vaticaanstad. Waarom niet? Vaticaanstad kent bijna geen gewone nationaliteit zoals andere landen. Je kunt alleen Vaticaanse nationaliteit krijgen als je: een functie vervult voor de Heilige Stoel (bijv. Zwitserse Garde, hoge geestelijken, enkele lekenfuncties), of als je afhankelijk bent van iemand mét zulke functie. Als de functie stopt, vervalt de nationaliteit meestal ook. De vluchtelingen waren dus niet in dienst van de Heilige Stoel en kwamen daarom helemaal niet in aanmerking voor Vaticaanse nationaliteit. Welke status kregen zij dan? De Paus had vooraf met de Italiaanse regering geregeld dat de gezinnen: humanitaire visa kregen om Italië binnen te komen; onder de zorg zouden vallen van de katholieke gemeenschap Sant’Egidio; binnen Italië de gewone procedure van opvang, integratie en later verblijf konden doorlopen. De drie Syrische gezinnen zijn dus ingeschreven in Italië, niet in Vaticaanstad. Wat is er daarna met hen gebeurd? Ze hebben opvang, scholing en integratie gekregen via Sant’Egidio. Volgens latere berichten is een deel succesvol geïntegreerd: kinderen gingen naar school, ouders vonden werk of opleiding. Ze bleven in Italië wonen, niet in het Vaticaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing