Krijg je subsidie van de gemeente als je ouders uitkering krijgen en niet genoeg geld hebben om buitenlandse schoolreis te betalen?

Ik wil heel graag met mijn klasgenoten naar Frankrijk op Schoolreis maar mijn ouders kunnen dat niet betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms kan de school een regeling treffen. Ik denk zelf dat je geen subsidie kan krijgen omdat het een luxe is, denk ik.
ronron1212
11 jaar geleden
Subsidie krijg je nooit maar misschien kunnen je ouder\s in aanmerking komen voor een bijzondere bijdrage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag het eerst op school en als dat niet kan, vraag dan of je ouders naar de gemeente willen gaan om te informeren, maar misschien is er ook een familielid, die bereidt is dit voor je te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het geen verplichte schoolreis is (en dat is een schoolreis nooit) is het een luxe extraatje en eigenlijk hoop ik dat dat niet kan: je kunt er ook zelf voor gaan werken namelijk.,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gun iedereen een leuke schoolreis maar als iedereen die vergoed kan krijgen (van de overheid dus we betalen allemaal mee) worden die schoolreizen steeds duurder en steeds gekker en kunnen de mensen het niet meer betalen die GEEN vergoeding krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb voor mijn buitenlandse schoolreis zelf gewerkt... Vind het ook raar dat ik hoor dat bijna alles ouders honderden euro's ervoor betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik niet raar, er zijn genoeg ouders die dat gewoon kunnen en willen betalen maar ik vind niet dat als je als ouder besluit dat niet te doen (omdat het vaak duurder is dan 3 wk op de camping met het hele gezin) dat je kind dan gestraft wordt met gewoon les op school. Ik vind dat er altijd een keus moet zijn uit een duurdere en een hele goedkope schoolreis en anders maar geen schoolreis. Er moet iets mogelijk zijn waar een scholier zelf voor kan sparen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kon van geluk spreken dat mijn ouders mijn studiereis naar Denemarken wilde betalen, maar de school gaf een mogelijkheid om een betaalregeling te treffen en hadden zelfs voor degene die het niet konden betalen een soort potje.
Als je echt niet mee kon had de school een vervangende activiteiten programma, maar je moest dan wel elke dag naar school, wat mij logisch lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben destijds zelf niet gegaan omdat ik niet graag reis en omdat ik mijn ouders niet op kosten wilde jagen. Ik moest iets kleins doen op school samen met het andere overgebleven meisje, en verder mochten we veel zonnen op het schoolsportveld :-).Ik vind dat er inderdaad ook een budgetoptie moet zijn.

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat de bijzondere bijstand hier bij kan helpen, informeer bij de sociale dienst.
Een 2de optie is proberen via stichting leergeld, deze stichting helpt jongeren tot 18 jaar die door financiele omstandigheden thuis niet aan activiteiten zoals sportclub of schoolkampen mee kunnen doen.
een 3de optie is : bijbaan en het zelf verdienen (maar misschien heb je die al)
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, alleen moet je voor bijzondere bijstand zijn bij loket sociale zaken, bij de gemeente, zij helpen mensen met een laag inkomen, maar alleen voor noodzakelijke uitgaven, het is het proberen waard, maar de kans dat het lukt is klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Optie 3 was bij mij inderdaad de enige optie. Ik ging op mijn 16e met de klas naar Londen en de trip kostte 250 euro die mijn moeder absoluut niet kon ophoesten. Ik heb alles zelf betaald in 2 termijnen. (In overleg met de school)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in overleg met de school kan veel bereikt worden. Scholen hebben vaak een potje van waaruit zulke gevallen gefinancierd kunnen worden. Het is de school veel aangelegen dat leerlingen niet van zulke excursies worden uitgesloten door financiële zorgen thuis waar de leerling zelf geen schuld aan heeft. Eventueel kan dan een coulante terugbetalingsregeling overeengekomen worden waardoor de schoolreis dan toch voor jou kan doorgaan.

Andere antwoorden (3)

Sorry, ik ben een tijd niet op GV geweest, zie niet waar het al gegeven antwoord staat.
Je ouders kunnen bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente. Hoe noodzakelijker de reis voor jouw opleiding is, des te meer kans dat ze die bij. bijstand krijgen. Misschien kan je meegaan voor een gesprek met de medewerker van de SD, als je ouders dat willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt via maatschappelijkwerk een fonds aanvragen. Dit kan via een fondsenboek. Fondsenboek kan je in de bibliotheek vinden. De maatschappelijkwerker kan je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pyttersen's Almanak kan ook handig zijn.
Je kunt ook bij de schoolleiding navraag doen. In vele gevallen hebben de scholen daar een fonds voor.