Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik aansprakelijk voor een abonnement dat mijn ex getekend heeft en wat zijn mijn rechten nu?

Vorig jaar is er iemand van Ziggo bij mijn (nu) ex aan de deur geweest. Die persoon heeft mijn ex overgehaald om over te stappen van Odido naar Ziggo, met het vooruitzicht dat er nog een korting geregeld kon worden wanneer de eerste korting zou verlopen. Op basis van die informatie heeft mijn ex dit contract getekend. Zonder overleg met mij als medebewoner. Inmiddels woont mijn ex niet meer hier.

Ik heb mijn e-mailadres en mijn bankrekening gekoppeld aan het contract dat momenteel nog een jaar loopt. Ik heb de afgelopen maanden gewoon netjes de facturen betaald, maar ik heb het contract nooit doorgelezen, gezien ik de informatie van mijn ex geloofde. Dit was dom van me, want nu blijkt dat die Ziggo-medewerker gelogen had over de korting. Ik heb zojuist contact gehad met Ziggo over de korting en ze negeren het feit dat we zijn voorgelogen en zeggen alleen dat er geen korting gegeven wordt voor het komende jaar. Ik zit nu dus vast aan een contract waar ik ook nooit voor getekend heb.

Mijn vraag is of Ziggo mij stilzwijgend aansprakelijk kan stellen, gezien ik wel de laatste paar facturen heb betaald. Ik heb zwart op wit staan dat ze toegeven dat mijn ex momenteel de contractant is.
Verder was ik benieuwd wat mijn rechten zijn om de automatische incasso te stoppen en niet verder te betalen, aangezien ik officieel niet de contractant ben. En daaropvolgend: stel dat ze de contractant niet kunnen bereiken, mogen ze dan hun geld innen via mij?

Alvast bedankt voor de reacties.

3 maanden geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
3 maanden geleden
Na een jaar kun je per maand opzeggen.
tinus1969
3 maanden geleden
Hoe lang is je ex al weg?
Speedylovertje
3 maanden geleden
@TurfGraver Mijn ex heeft voor een tweejarig contract getekend
escape
3 maanden geleden
Ik denk dat je ex als medebewoner tekeningsbevoegd was. Dat ze inmiddels is vertrokken verandert dat niet. Bel Ziggo nog eens op en zeg dat je het abonnement tussentijds wilt beëindigen. Je krijgt dan te maken met een "boete" (dat noemen ze opzegkosten), maar misschien is dat toch interessant voor je.
ronron1212
3 maanden geleden
Omdat je ex jou heeft gezegd dat ziggo heeft gezegd dat er nogmaals een korting zo komen maak jij je nu druk daarover?
escape
3 maanden geleden
Ik weet zeker dat hier het goede antwoord staat:
https://www.reddit.com/r/juridischadvies/comments/1ndescy/ben_ik_aansprakelijk_voor_het_ziggoabbonnement/
SingingCoyote13
3 maanden geleden
..en ze komen gewoon aan je deur he om je een abbo aan te smeren ken dat. van alles komt aan je deur, andere electriciteitsproviders, andere isp providers, ander kabelleveranciers, mobiele telefonie aanbieders, en ga zo maar door : het is belachelijk. je zou net als zo een sticker op je brievenbus kan plakken : geen reclame, ook een sticker of bord op je voordeur mogen hangen met : geen aankopen aan de deur, ik doe niet mee met acties of abonnementen die aan de deur worden verkocht.
Ritsuka
3 maanden geleden
@SingingCoyote13 zulke stickers bestaan, heb ze wel eens gezien met collecte lopen
fremar
3 maanden geleden
https://www.nietaandedeur.nl/winkel/
erotisi
3 maanden geleden
1. Ben jij juridisch aansprakelijk voor het contract? Nee, niet automatisch. Volgens het Nederlandse contractenrecht ben je alleen gebonden aan een contract als je het zelf hebt afgesloten of als iemand anders dat namens jou heeft gedaan met jouw toestemming. In jouw geval: Jij hebt het contract niet getekend. Ziggo heeft bevestigd dat jouw ex de contractant is. Jij hebt geen machtiging of opdracht gegeven aan je ex om namens jou te handelen. Conclusie: Ziggo kan jou juridisch niet aansprakelijk stellen voor dit contract op basis van het enkele feit dat je medebewoner was of omdat jij de betalingen hebt gedaan. 2. Jij hebt wel betaald – telt dat als instemming met het contract? Ziggo kan proberen te stellen dat je door te betalen stilzwijgend hebt ingestemd met het contract. Maar juridisch gezien geldt betaling niet automatisch als akkoord, zeker niet als je: Niet wist dat je niet de contractant was. Vertrouwde op informatie van je ex. Geen actie hebt ondernomen richting Ziggo om het contract over te nemen. Als je kunt aantonen dat je handelde op basis van misinformatie, dan heb je geen contractuele verplichting op je genomen. Je handelde dan te goeder trouw. 3. Mag je de automatische incasso stopzetten?
Ja. Als je geen contractant bent, mag je de automatische incasso via je bank stopzetten of toekomstige betalingen weigeren. Ook mag je eerdere incasso’s (tot 13 maanden terug) terugboeken via de SEPA-regeling. Het is wel verstandig om Ziggo hierover schriftelijk te informeren. Leg uit dat jij geen contractant bent en dat je de betalingen in goed vertrouwen hebt gedaan, maar dat je geen verdere betalingen zult verrichten. 4. Wat als Ziggo je ex niet meer kan bereiken? Ziggo heeft een overeenkomst met je ex. Als die niet meer te bereiken is, is dat hun probleem – niet het jouwe. Ze kunnen hun vordering dan proberen te innen bij je ex, via incasso of juridische stappen. Ze mogen zich niet tot jou wenden voor betaling, tenzij jij zelf contractant bent geworden. En dat is hier niet het geval. 5. Wat kun je het beste doen? 1. Stuur Ziggo een schriftelijke verklaring, bijvoorbeeld per mail of brief: > Geachte heer/mevrouw, Ik wens u te informeren dat ik geen contractuele partij ben bij het lopende Ziggo-abonnement op [adres].
De contractant is mijn voormalige partner, [naam], zoals ook door u bevestigd. Ik heb enkele facturen betaald onder de aanname dat dit op basis van juiste informatie gebeurde, maar ik heb het contract zelf nooit ondertekend of overgenomen. Per direct trek ik de machtiging tot automatische incasso in en wens ik niet langer betalingen te doen voor een contract waar ik juridisch niet aan gebonden ben. Gelieve verdere correspondentie en facturatie te richten aan de contractant. Met vriendelijke groet,
[Jouw naam] 2. Stop de incasso bij je bank. Dat kun je regelen via je bankapp of door rechtstreeks contact op te nemen met je bank. 3. (Optioneel): Overweeg een klacht in te dienen als jouw ex daadwerkelijk is misleid door een vertegenwoordiger van Ziggo. Dit kun je doen bij: Ziggo zelf De Autoriteit Consument & Markt (via Consuwijzer) De Geschillencommissie Telecommunicatie (als Ziggo daar onder valt) Maar: aangezien jij formeel geen partij bent in het contract, is je sterkste positie nu om je van het contract te distantiëren en niet om over de inhoud ervan te procederen. Samenvatting van jouw rechten Je bent niet juridisch aansprakelijk voor een contract dat je niet hebt ondertekend. Je mag de automatische incasso stopzetten. Ziggo mag jou niet als betaler aanhouden als je geen contractant bent. Je hebt het recht om gemaakte betalingen stop te zetten of terug te vorderen (voor zover mogelijk).
Chatgpt
Gylianh
3 maanden geleden
hoi hoe was je relatie getrouwd in gemeenschap van goederen of samenlevings overeenkomst?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing