Hoe zit het met jouw juridische bescherming als je wordt aangereden op de z.g." fietsstraat"?

Schijn veiligheid als fietser op de FIETSSTRAAT
Door de " gast", zijnde automobilist.

3 maanden geleden
in: Wetgeving
Amadea
3 maanden geleden
Goeie vraag. Automobilisten houden er vaak weinig rekening mee dat ze op een fietsstraat rijden, vaak moet je als fietser naar de berm of de stoep uitwijken omdat je geen ruimte krijgt...
ronron1212
3 maanden geleden
wat voor bescherming bedoel je?
Inekez1
3 maanden geleden
Wat zou er juridisch anders moeten zijn op een fietsstraat dan op een gewone straat? De fietser is in het verkeer juridisch al heel goed beschermd ten opzichte van de automobilist. Als je op de fiets wordt aangereden door een auto, is de automobilist daarvoor aansprakelijk. Dat is op een fietsstraat zo, maar dat is op een gewone straat ook zo.

Antwoorden (1)

In Nederland heeft de fietsstraat helaas (nog) geen juridische status. Hier zijn dan ook de normale regels van de Wegenverkeerswet van kracht. Het bord 'Fietsstraat auto te gast' is niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens opgenomen en heeft dan ook geen enkele juridische status of waarde. Het is in principe een weg waarop 30 km per uur mag worden gereden, waarbij automobilisten rekening moeten houden met fietsers. Als die fietsers zich aan de regels van het verkeer houden, zoals rechts rijden en niet met twee of meer naast elkaar rijden als er meer gebruikers op de weg zijn, dan zou het veilig moeten kunnen. Een automobilist mag op een fietsstraat alleen een fietser inhalen wanneer dit veilig kan en het overige verkeer niet wordt gehinderd. Mocht er toch een aanrijding plaatsvinden, dan wordt er beoordeeld over de situatie aan de hand van de regels in de Wegenverkeerswet.
Amadea
3 maanden geleden
Inekez1
3 maanden geleden
In welk opzicht zou een fietsstraat juridisch anders moeten zijn dan een gewone straat? Automobilisten moeten altijd en overal rekening houden met fietsers. Op elke 30-weg, op elke 50-weg en ook buiten de bebouwde kom op 60-wegen en zelfs op 80-wegen waar geen apart fietspad is. "Een automobilist mag op een fietsstraat alleen een fietser inhalen wanneer dit veilig kan en het overige verkeer niet wordt gehinderd." Op welke straat mag je als automobilist dan wel een fiets (of andere auto) inhalen als dit niet veilig kan? Dat mag nooit, nergens. De fietsstraat heeft geen aparte juridische status omdat er niets verandert ten opzichte van de huidige situatie.