ID kaart kwijt, ben ik dan nog verzekerd als ik mijn werkgever een eerder gemaakte kopie stuur?

Voor mijn werkgever moet ik af en toe rijden in een auto van de zaak. Ik ben mijn ID kwijt maar heb wel een kopie hiervan.. Mijn werkgever heeft deze nodig alleen geeft aan dat ik ook daadwerkelijk mijn ID moet hebben om verzekerd te zijn? Ik heb mijn rijbewijs uiteraard wel gewoon. Ik weet dat ik een ID/paspoort gewoon nodig heb maar meer de regelgeving voor de aankomende twee weken aangezien ik graag wel de auto gebruik en het even duurt voordat ik een nieuw ID heb

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een geldig rijbewijs is toch ook een geldig ID binnen Nederland.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ratoekaa, op grond van de verificatieplicht en de bewaarplicht van de werkgever heeft deze zelf een kopie van uw ID-kaart of paspoort in het personeelsdossier. Zo niet, dan is zijn administratie niet in orde en kunnen bij controle de gevolgen voor hem heel zuur zijn.

Antwoorden (2)

Voor het besturen van een auto van de zaak heb je geen idkaart nodig. Het wel of niet versekerd zijn staat hier ook los van.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
Het wel of niet verzekerd zijn heeft geen invloed op het hebben, het niet hebben van een recente kopie of het krijgen van een nieuwe ID-kaart of paspoort van de werknemer. Deze zijn alleen van belang omdat de werkgever moet voldoen aan de identificatie- en bewaarplicht.
De identiteit moet worden vastgesteld voordat er een arbeidsovereenkomst met de werknemer wordt afgesloten.Dit kan een paspoort of identiteitskaart zijn.
Rijbewijzen en verklaringen van de Belastingdienst voldoen niet aan de eisen voor de verificatieplicht, op deze documenten staat namelijk de nationaliteit niet vermeld.
Als het identiteitsbewijs in orde is, maakt de werkgever een kopie en is wettelijk verplicht deze in het personeelsdossier te bewaren voor eventuele controle door de Inspectie.
Als de werknemer tijdens het dienstverband een nieuw identiteitsbewijs krijgt, bijvoorbeeld omdat het oude verloopt of kwijt is hoeft er geen nieuwe kopie voor de werknemer gemaakt te worden. Zijn administratie bevat een kopie van het oude document toen het nog geldig was. De werknemer moet er wel aan denken bij de Gemeente een verklaring van vermissing af te leggen, maar dat is een ander verhaal.
Op de werkplek kan op grond van de wetgeving de werknemer wel gebruik maken van zijn Nederlands of Europees rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ vraag is wazig. Is de persoon pas in dienst? Moet de baas opeens een IDkopie hebben, omdat er in een auto van de zaak wordt gereden? Het antwoord is in ieder geval sluitend. Hoe de situatie ook is (ontstaan).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@PjjMulder, die kopie heeft de werkgever, ander was er geen arbeidsovereenkomst.
Iedere werkgever dient te weten dat voordat hij een werknemer in dienst neemt, hij alleen de identiteit van de toekomstige werknemer dient te verifiëren.Controleren of de persoon wel degene is die deze beweert te zijn en een kopie van het getoonde identificatiebewijs in het personeelsdossier dient te bewaren. Met verzekeringen heeft dat niets te maken.
Gelukkig is @ratoekaa niet van gisteren en doet navraag. @ratoekaa moet in GEEN geval een nieuw afschrift van de nieuwe ID-kaart aan de werkgever afgeven. De nieuwe ID-kaart heeft een andere afgifte datum. Wat @ratoekaa wel kan doen is een afschrift maken van de oude, dus de eerste en enige, kopie en hierop aantekenen dat het de kopie betreft die bij indiensttreding is verstrekt. Duidelijk laten merken dat hetgeen gevraagd wordt overbodig is, als de administratie van de werkgever op orde is. En dat heeft de werkgever natuurlijk.::))
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling.
Ik weet dat de werkgever een kopie van de ID moet hebben. Daarom begrijp ik de vraag inderdaad niet. Vreemde werkgever dan: rijden, ID, verzekerd?????
Nu snap ik het ;-)
Natuurlijk heeft de werkgever zijn administratie in orde :-))))))