Loop ik risico als mijn zwartwerker iets overkomt?

Stel dat ik iemand inhuur om zwart mijn balkonhekjes te vervangen. Als die persoon nu bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raakt doordat hij van het balkon valt - ben ik dan aansprakelijk?

We gaan ervan uit dat er niets op papier staat en dat alle betalingen contant zijn gedaan.

En stel dat ik aansprakelijk zou zijn, zou ik daar onderuit kunnen komen door te beweren dat het geen zwartwerk was, maar een onbetaalde vriendendienst?

Cryofiel
4 maanden geleden
in: Wetgeving
6.1K
TurfGraver
4 maanden geleden
Vermoed dat de zwartwerker hier niet aan gaat meewerken dan (als deze arbeidsongeschikt raakt).
Cryofiel
4 maanden geleden
Ga er dan maar van uit dat we elkaar al kenden, en dat dat bewijsbaar is. Ga er ook maar van uit dat ik hout, schroeven, verf en kwasten koop, en dat ik dat met aankoopbonnen kan bewijzen.
Castle
4 maanden geleden
Als 'werkgever' bent u verantwoordelijk en aansprakelijk. Het is uw beslissing om geen verzekering te nemen voor uw werknemer. U wilt er misschien uit als hem iets zou overkomen? Wat als hij verteld dat u wel de opdrachtgever was? Hij betaalt een boete maar haalt meer terug via een procedure lijkt mij.
TurfGraver
4 maanden geleden
Ga er maar vanuit dat die persoon hierna iets gaat ondernemen zodat deze niet opdraait voor de door hem ondervonden schade..
"Als u letselschade oploopt tijdens het zwartwerken, kunt u de werkgever aansprakelijk stellen voor uw schade. Ondanks dat het werk illegaal is, heeft de werkgever de verplichting om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Als de werkgever deze verplichting niet nakomt en u als gevolg daarvan letsel oploopt, kan hij aansprakelijk zijn voor uw letselschade."
https://www.triaslegal.nl/letselschade-bij-zwartwerken/
Cryofiel
4 maanden geleden
Dergelijke teksten ken ik. Maar bij wie ligt de bewijslast? In geval van twijfel, ben ik dan werkgever tenzij ik kan aantonen (maar hoe dan?) dat ik dat niet ben? Of ben ik een vriend tenzij de zwartwerker kan aantonen (maar hoe dan?) dat ik zijn werkgever ben?
ronron1212
4 maanden geleden
Er is hier geen spraken van een werkgever maar van een opdrachtgever. Werkgever heeft mensen in loondienst een opdracht gever huurt iemand in. @Csastle en @TurfGraver.
Utrecht
4 maanden geleden
Je bent geen werkgever maar opdrachtgever: hij komt niet bij jou in loondienst. Je huurt hem als ZZP'er in voor een klus en betaalt daar een all-inclusive bedrag voor. Het is dan zijn verantwoordelijkheid om verzekerd te zijn en belasting te betalen.
TurfGraver
4 maanden geleden
Als je hem inhuurt als ZZP'er is het ook niet zwart.
TurfGraver
4 maanden geleden
Werkgever of opdrachtgever... hij is voor jou aan het werk.
Zelf al zou het een "vriendendienst" zijn heb je verantwoordelijkheden.
ronron1212
4 maanden geleden
@TurfGraver een zelfstandige dus een zzp-er is zelf verantwoordelijk. De opdrachtgever dus niet zou een rare boel worden ik geef opdracht aan een bedrijf en ben dan verantwoordelijk nee dus dat is het bedrijf
ronron1212
4 maanden geleden
Voor de duidelijkheid een zwartwerker is iemand die geen belasting betaald over zijn inkomsten en dus ook geen btw afdracht dus ook geen factuur maakt kan dus ook nog steeds een zzp er zijn.
erotisi
4 maanden geleden
Zwartwerken heeft meestal betrekking op inkomstenbelasting. Sommige werkzaamheden kunnen nl zijn vrijgesteld van BTW.
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212
zzp-er is zelf verantwoordelijk. De opdrachtgever dus niet Dat ligt eraan of de opdrachtgever ZELF weer ondernemer is of niet. Op de bouw is men ervan doordrongen dat men ook weer op enige wijze verantwoordelijk is voor wie men inhuurt: https://www.ambachtnederland.nl/aansprakelijkheid-zakelijk-opdrachtgever Als jouw zakelijke opdrachtgever onvoldoende veiligheidsmaatregelen neemt, en jij lijdt hierdoor schade, dan kun je die opdrachtgever inderdaad verantwoordelijk stellen voor de schade die jij lijdt. Dit is in het Burgerlijk Wetboek geregeld (art. 7:658, lid 4). Een zakelijke opdrachtgever is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn eigen werknemers, maar ook voor anderen die hij in zijn bedrijf laat werken (stagiaires, inleners, uitzendkrachten én aanneming van werk). Er zijn een aantal voorwaarden waaraan moet zijn voldaan wil je succesvol de opdrachtgever kunnen aanspreken:
-jouw opdrachtgever is ondernemer;
ronron1212
4 maanden geleden
We hebben het niet over de bow maar over een normale burger die iets laat doen @LeonardN

Antwoorden (1)

Hoewel al dan niet zwart werken voor verantwoordelijkheid van de werker is, hij moet immers aan zijn belastingplichten voldoen tenzij er sprake is van loondienst waar ik ic niet vanuit ga, maakt dat in beginsel niet uit voor jouw eventuele risico verantwoordelijkheid voor jouw opstal:
'Bezitters van onroerende zaken zijn aansprakelijk voor schade als deze is veroorzaakt door een gebrek in of aan het opstal. In artikel 6:174 van het burgerlijk wetboek is dit beschreven.'
Of:
'Op grond van het bepaalde in artikel 6:162 BW kan namelijk worden betoogd dat de opdrachtgever moet zorgen voor de veiligheid van ingehuurde zelfstandigen. Bij het toepassen van dit artikel moet je als zzp’er bewijzen dat de opdrachtgever tekort is geschoten op het gebied van veiligheid. Bij het toepassen van het eerdergenoemde artikel 7:658 BW moet juist de werkgever bewijzen dat hij er alles aan gedaan heeft om het arbeidsongeval te voorkomen.'

Maw of het nu een vrienden dienst of zakelijke opdracht is in beide gevallen kan een gebrek aan je balkon je voor letsel schade aansprakelijk gesteld worden. Het zal dan een kwestie van bewijs en eventueel een verzekeringskwestie zijn
erotisi
4 maanden geleden
ronron1212
4 maanden geleden
Een bedrijf huur je in om te zorgen dat iets herstelt wordt of gerepareerd wordt als je zelf dan verantwoordelijk blijft is dat toch iets dat niet klopt je bent dus niet verantwoordelijk als opdrachtgever
crispy
4 maanden geleden
Je bent wel verantwoordelijk als opdrachtgever. Maar in hoeverre je verantwoordelijk bent, is afhankelijk van je aantoonbare (afwezigheid van) kennis en kunde op het gebied van veiligheid.
Als mijn buurvrouw van 94 jaar een schilder inhuurt voor het schilderen van haar dakkapel, dan is het waarschijnlijk dat ze onbekwaam is op het gebied van veiligheid. Ze zal hooguit zeggen "doe maar voorzichtig hoor!".
Als ik diezelfde schilder opdracht geef voor mijn dakkapel, kan ik als projectleider in de bouw wel verantwoordelijk worden gesteld voor een mogelijk ongeval, als dat tenminste door mij als opdrachtgever voorkomen kan worden.
Cryofiel
4 maanden geleden
Goed punt. Ik heb een VOL-VCA-certificatie...
erotisi
4 maanden geleden
Als een particulier bijvoorbeeld een dakkapel direct laat ontwerpen door de aannemer, krijgt de aannemer de verantwoordelijkheden die bij de opdrachtgever horen. Bij particuliere opdrachtgevers gaat de verantwoordelijkheid voor veiligheid en gezondheid dus over naar de ontwerper van het project.
erotisi
4 maanden geleden
Het is dus in beginsel niet zo dat je als particulier aansprakelijk bent voor een valpartij als iemand jouw balkon repareert als hij zich bijvoorbeeld niet goed gezekerd heeft. Of je zelf wel of geen VCA hebt maakt niets uit. Je bent wel aansprakelijkheid voor ongelukken die gebeuren door jouw eigen nalatigheid of doordat jouw opstal dusdanig slecht in onderhoud is dat daardoor ongelukken gebeuren. Als je bijvoorbeeld iemand inhuurt om jouw muur te schilderen en deze persoon moet op een dak staan ,maar dat dak is verrot waardoor deze persoon er door heen valt ben je wel mogelijk verantwoordelijk. Ofwel ogv onrechtmatige daad ofwel ivm risicoverantwoordelijkheid van je opstal.