Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Getrouwd met buitelandse vrouw(10 maanden) ik ben haar garant. Uit elkander, kan ik haar verblijfs vegunning stop zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
932
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt hier een vraag over stellen aan het IND:
http://www.ind.nl/contact/Pages/default.aspx Ik verwacht dat dit wel kan, als je korter dan 5 jaar samen hebt gewoond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik vragen uit welk land komt zij uit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De verblijfsvergunning kun je niet stop zetten.
Die is een jaar geldig vanaf uitgiftedatum, zoals een paspoort 5 jaar geldig is.

Je kunt het einde van de relatie wel melden aan de IND, zodat haar vergunning niet wordt verlengd als die over twee maanden afloopt.
Dat moet je snel doen want de IND stuurt de aanvraag voor verlenging zo'n zes weken voordat de oude vergunning eindigt.

De aanvraag voor verlenging stuurt de IND naar haar en niet naar jou.
Dat wil zeggen jij tekent die niet en jij hoeft op de nieuwe aanvraag niet te verklaren dat jullie nog bij elkaar zijn.

Als zij de nieuwe aanvraag ondertekent krijgt ze gewoon een nieuwe vergunning, voor een jaar, terwijl ze geen relatie meer heeft met jou en jij garant voor haar staat.

Zo werkt dat in dit land.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Als iemand een verblijfsvergunning voor gezinsvorming heeft en de relatie eindigt, wordt door de IND bekeken of men voor een andere verblijfsvergunning in aanmerking komt. Bijvoorbeeld voor 'voortgezet verblijf'.
Om voortgezet verblijf te kunnen krijgen, moet men aan zeer strenge voorwaarden voldoen, er kunnen humanitaire redenen zijn op grond waarvan een voortgezet verblijf wordt verleend terwijl men niet aan alle voorwaarden voldoet.
De overheid (in dit geval de Immigratie- en Naturalisatiedienst van het Ministerie van Veiligheid en Justitie) dient zich te houden aan internationale verdragen en Europees recht. Zo kan het, als de nationale wet langer verblijf niet toestaat, toch gebeuren dat een verblijfsvergunning wordt gegeven op grond van internationale regels. Het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens of een EU-richtlijn kan hiertoe een aanleiding zijn.
Ik zie dat er ongeveer een jaar geleden een soortgelijke vraag gesteld is, waarbij bij de antwoorden niet alles klopt. Het vreemdelingrecht is een ingewikkeld rechtsgebied. Het Juridisch Loket is hier de aangewezen weg om zich te laten informeren.
U gaat er in ieder geval niet over of een verblijfsvergunning wordt voortgezet of stopgezet. Dat is een aangelegenheid die alleen de IND en degene van wie de verblijfsvergunning is, aangaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding