Is de rechtbank voor heel het koninkrijk der Nederlanden?

Dus is de Nederlandse rechtbank dan ook voor Sint-Maarten, Aruba en Curaçao? Met rechtbank bedoel ik ook het hogergerechtshof en de hoge raad.

3 maanden geleden
in: Wetgeving
Antoni
3 maanden geleden
@Mikaapje, er is geen instelling die 'hogergerechtshof' heet. Het gerechtshof, zo heet die organisatie, behandelt zaken in hoger beroep. Je hebt dus per ongeluk een paar woorden met elkaar gecombineerd.

Antwoorden (1)

Als ik je vraag goed begrijp, dan is het antwoord:

Nee.

Kijk maar eens hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerecht_in_Eerste_Aanleg.

In het Europese deel van Nederland zijn er eenvoudig gezegd de rechtbanken voor de rechtszaken in eerste aanleg, voor het hoger beroep zijn er de gerechtshoven (enkelvoud: gerechtshof) en voor cassatie, de derde stap in een proces, is er de Hoge Raad.

Op de zes voormalige Nederlands-Antilliaanse eilanden zijn er sinds 10 oktober 2010 vier gerechten:

• Gerecht in Eerste Aanleg van Aruba
• Gerecht in Eerste Aanleg van Curaçao
• Gerecht in Eerste Aanleg van Sint Maarten
• Gerecht in Eerste Aanleg van Bonaire, Sint Eustatius en Saba

De Gerechten in Eerste Aanleg behandelen de civiele, administratieve en strafzaken in eerste instantie. Ze zijn daardoor te vergelijken met de rechtbank in het Europese deel van Nederland. Echter, anders dan in de Nederlandse rechtbank worden bij de Gerechten in Eerste Aanleg alle zaken door een enkelvoudige kamer (één rechter) behandeld.

De meeste rechters in de Gerechten in Eerste Aanleg zijn lid van het Gemeenschappelijk Hof van Justitie van Aruba, Curaçao, Sint Maarten en van Bonaire, Sint Eustatius en Saba, dat zaken in hoger beroep behandelt.

Dit is dus vergelijkbaar met het gerechtshof in het Europese deel van Nederland.

De Hoge Raad werkt voor zowel het Europese deel van Nederland als voor de zes voormalige Nederlands-Antilliaanse eilanden.
Antoni
3 maanden geleden