Mag een bedrijf zoals de Hema eisen van medewerkers dat ze blijven werken na 18.00, maar onbetaald?

Ik werk bij de Hema met een 32-uurcontract en heb het nieuwe CAO ondertekend. Hierin staat: 'De normale arbeidstijden zijn de tijden waarop de onderneming op grond van d Winkeltijdenwet geopend mag zijn.'
Verderop staat er: 'Iedere door de werkgever verplichte aanwezigheid van de medewerker dient te worden beschouwd als werktijd, met uitzondering van een incidentele of niet van tevoren geplande beperkte overschrijding van de ingeroosterde uren.'

Nu zit ik met dit probleem: De Hema plant je in totdat de winkel sluit. Gaat de winkel om 18:00 dicht? Dan word je tot 18:00 betaald, maar je mag de winkel pas sluiten als er 18:00 op de klok staat en de andere handelingen (kassa's eruit halen, kluis openen (waar ook een tijdslot op zit), zijn allemaal handelingen die je NA je werktijd moet doen. Iedere dag staan we eigenlijk pas een kwartier later buiten, wat dit geen incidentele overschrijding maakt, maar een te verwachten extra werktijd.

Nu probeer ik al vijf dagen lang het Juridisch Loket te bereiken voor deze vraag maar ze zijn toevallig altijd 'te druk' met een 'langere wachttijd dan u van ons gewend bent', en ik zou heel graag van iemand willen weten of dit zomaar mag. De Hema is geen klein bedrijf en als ik hierover zou beginnen, riskeer ik denk ik mijn baan, hoewel ik denk dat mijn collega's en ik wel het recht hebben op deze extra vijftien minuten per dag. Kan iemand me helpen?

5 maanden geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
5 maanden geleden
Welkom in de wereld van detailhandel. Is zo'n beetje in elke winkel zo.
tinus1969
5 maanden geleden
Dat extra kwartier moet gewoon betaald worden. Volgt ook uit CAO tekst.
Die tekst mbt ‘ De normale arbeidstijden zijn de tijden waarop de onderneming op grond van d Winkeltijdenwet geopend mag zijn.’ lees ik als relevant voor koopavonden en zaterdag.
Speedylovertje
5 maanden geleden
TurfGraver, dat het veel gebeurt, betekent niet dat het hoort. Vandaar de vraag of het mag.
Speedylovertje
5 maanden geleden
Dank tinus1969, dat vermoedde ik ook al. Fijn om de bevestiging te krijgen!
jc54
5 maanden geleden
Speedylovertje: Blij met deze bevestiging. maar wat kun je er mee in je eentje? Je hebt meer kans om dat kwartier uitbetaald te krijgen, als je het via de vakbond speelt. Zij hebben de kennis en juridische personen die dit kunnen aanvechten.
Inekez1
5 maanden geleden
Als iedereen elke dag dat kwartier extra moet werken, maak dan met alle collega's samen een punt. Probeer iemand met een vast contract (als je dat zelf nog niet hebt) zover te krijgen om het voortouw te nemen. Je kunt niet zomaar ontslagen worden omdat je vraagt om uitbetaling van structurele overuren.
TurfGraver
5 maanden geleden
Ga naar je vakbond.
Het hoort niet maar gebeurd (helaas) overal.
HeerVoldemort
5 maanden geleden
Weet je zeker dat je die uren niet betaald krijgt? Dat er 18.00 uur op je rooster staat betekent niet altijd dat dat is wat je betaald krijgt.

Antwoorden (1)

Een structureel uitwerkkwartier (of half uur) is niet incidenteel. En niet betaald krijgen voor die werktijd is in strijd met de cao.
erotisi
5 maanden geleden