Mag je mensen filmen op de openbare weg van een Sinterklaas intocht en op Instagram zetten?

Ik had laatst bij een Sinterklaasintocht aantal foto's gemaakt en ik kreeg op mijn Instagram en privébericht van 2 van die Pieten dat zij geen toestemming hadden gegeven daarvoor en dat ik het moest verwijderen ik had daar totaal geen zin in Ik vind als je dit niet wilt moet je ook maar niet meedoen het is de openbare weg
En die dag was een optreden van een Pieten band drie favoriete artiesten van mij had ik een close-up foto gemaakt maar alleen die persoon op staat en daar werd ook over gemakket dat het niet Oké was en diegene die me online lastig viel was niet degene van de band maar gewoon piet die meedeed in de optocht daarna zij was niet van de band

5 maanden geleden
in: Wetgeving
Inekez1
5 maanden geleden
Had je van die personen van de band in close up wel toestemming voor publicatie? Nee, dan maakt het niet uit door wie je erop wordt gewezen dat je dergelijke foto's niet zomaar openbaar mag maken. Ook niet als het op de openbare weg is gefotografeerd. Anders zou iedereen die niet op instagram van willekeurige voorbijgangers willen verschijnen de deur niet meer uitkunnen. Nederland is een land met veel regels, soms is dat overbodig, in dit geval is het goed dat er regels zijn om te voorkomen dat iedereen zomaar alles online zet.
erotisi
5 maanden geleden
Een foto of video gebruiken voor het doel waarvoor toestemming is gegeven is OK. Geeft de geportretteerde persoon geen toestemming? Dan kun je de foto of het beeld niet zonder meer publiceren. Er bestaan wel enkele uitzonderingen op het portretrecht, zoals bijvoorbeeld bij het maken van foto's op de openbare weg. Ook zijn er uitzonderingen voor journalistieke, wetenschappelijke of artistieke doeleinden. In deze gevallen kan het portretrecht worden beperkt. Maar alleen als er sprake is van een legitiem belang en als het de belangen van de persoon in kwestie niet onevenredig schaadt. https://www.anp.nl/blog/305/privacywetgeving-mag-je-filmen-op-de-openbare-weg#:~:text=In%20Nederland%20geldt%20er%20geen,de%20mensen%20om%20je%20heen.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag dus niet. Ook niet als de foto's op de openbare weg zijn gemaakt. Nu staat de politie niet gelijk bij je op de stoep als je het toch doet, maar zodra iemand aangeeft er bezwaar tegen te hebben kun je dat beter serieus nemen.
teusvh
5 maanden geleden
tinus1969
5 maanden geleden
Overigens is de situatie vziw iets genuanceerder dan in dit antwoord geschetst (zie ook de bronnen). Foto’s en films van mensenmassa’s etc zijn iha vziw geen probleem.