Wat gebeurt er officieel bij de geboorte van een Siamese tweeling?

Stel dat deze siamese tweeling zwanger worden. Ze delen een vagina en dus ook een baarmoeder en zijn dus bein van hetzelfde kind zwanger.
Als de zussen zijn bevallen ontstaat er een bijzondere situatie.
Volgens de Nederlandse wet is "De vrouw uit wie het kind is geboren" de juridische moeder, in dit geval dus uit beide zussen. Wat inhoudt dat iedere zus wettelijk recht heeft op het ouderschap. Bovendien zijn ze ook moeder en tante tegelijkertijd en hun zoon/dochter ook hun neef/nicht.
Maar hoe nu verder als je het kind moet aangeven bij de burgelijke stand? Hoe gaat de wetgeving deze bijzondere maar dus mogelijke situatie oplossen?

Picture for question
7 maanden geleden
in: Wetgeving
3.1K
tinus1969
7 maanden geleden
De situatie is al bijzonder; ik denk dat de NL wet hier verder niet in voorziet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Ik denk (=aanname) dat er helaas een keuze gemaakt moet worden tussen beide moeders. Maar het zal ongetwijfeld een hoop juridisch gedoe worden. Totdat een rechter zich er over uitspreekt zullen we het nooit weten.
jc54
7 maanden geleden
Deze tweeling is (zijn) Amerikaans ingezete(n). Hierop is de Nederlandse wetgeving niet van toepassing.
Amadea
6 maanden geleden
Aangezien deze vrouwen ook als ze moeders zijn onmogelijk van elkaar gescheiden kunnen worden is er feitelijk geen probleem. Ze zullen samen voor het kind zorgen en er beide zowel moeder als tante van zijn.

Geef als eerste antwoord