Waarom staat vader niet op het BRP vermeld?

Weet iemand waarom er op het afschrift basisregistratie personen ik als moeder vermeld sta als gezaghebbende ouder, maar er bij “ouder 2” niets staat? Vader heeft geen gezag, maar heeft het kind wel erkend. Waarom staat vader niet vermeld op het afschrift?

6 maanden geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Heeft vader het kind voor 1 januari 2023 erkend, dan heeft hij niet automatisch het gezag verkregen en staat hij dus niet als 'ouder 2' vermeld. Hij kan het wel aanvragen bij de rechtbank.

Na 1 januari 2023 krijg hij automatisch het ouderlijke gezag over uw kind.
als hij na die datum het kind erkend heeft.
SimonV
6 maanden geleden
Thecis
6 maanden geleden
Dit heeft heel veel leed veroorzaakt omdat mensen zich niet van deze situatie bewust waren. Vaders die de kinderen erkenden, maar bij scheiding geen rechten hadden omdat ze niet als ouder vermeld stonden (maar dachten dat alles geregeld was).