Mag de woningbouwvereniging al dan niet met hulp van de politie een voordeur open maken van woning?

IK bedoel als je niet open doet voor maatschappelijk werk.

8 maanden geleden
in: Wetgeving
1.1K
tinus1969
8 maanden geleden
Dat lijkt me wat drastisch als het alleen gaat om praten.
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
Om te praten over, met maatschappelijk werker niet. Zal politie ook niet aan meewerken.
Maar waarom zou je de deur dicht houden, een gesprek weigeren?

Antwoorden (1)

De vraag is elders gesteld en beantwoord:
https://nl.hi7ob.com/mag-de-woningbouwvereniging-al-dan-niet-met-hulp-van-de-politie-een-voordeur-open-maken-van-woning/
(het gekke is overigens wel dat de vraag op de andere site later is geplaatst dan de vraag hier).

Deze vraag komt vaak op wanneer huurders niet in staat zijn om toegang te krijgen tot hun eigendommen, bijvoorbeeld vanwege een verloren sleutel, of wanneer er een dringende noodzaak is om de woning te inspecteren of te repareren. Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig en hangt af van verschillende factoren.

Wanneer is het toegestaan?
De woningbouwvereniging heeft wel bepaalde rechten met betrekking tot het betreden van een gehuurd pand. In bepaalde noodsituaties, zoals een vermoeden van brand, gaslek of andere directe gevaren, mag de woningbouwvereniging de woning betreden, eventueel met hulp van de politie. Dit is echter alleen toegestaan wanneer er een onmiddellijk en aantoonbaar gevaar is voor de veiligheid van mensen of eigendommen.

Wanneer is het niet toegestaan?
In de meeste andere gevallen heeft de woningbouwvereniging de toestemming van de huurder nodig om de woning te betreden. Dit betekent dat de woningbouwvereniging niet zomaar de voordeur mag openen, zelfs niet met hulp van de politie, zonder de uitdrukkelijke toestemming van de huurder. Dit is een fundamenteel recht van huurders, dat is vastgelegd in de wet.

Uitzonderingen
Er zijn echter enkele uitzonderingen op deze regel. Zo kan de woningbouwvereniging bijvoorbeeld de woning betreden als er een gerechtelijk bevel is afgegeven, of als de huurder langdurig afwezig is en er bewijs is van ernstige schade aan de woning die dringend herstel vereist.

Conclusie
Hoewel er bepaalde situaties zijn waarin de woningbouwvereniging de voordeur van een woning mag openen, hetzij alleen of met hulp van de politie, zijn deze gevallen eerder uitzondering dan regel. In de meeste gevallen heeft de woningbouwvereniging de toestemming van de huurder nodig om de woning te betreden. Het is daarom belangrijk voor zowel huurders als woningbouwverenigingen om zich bewust te zijn van hun rechten en verantwoordelijkheden in deze situaties.
8 maanden geleden