Amsterdam geeft haar burgers geld terug voor de ID-kaart. Kan ik dat ook terug ijzen van mijn gemeente op grond van 'gelijkheidsbeginsel'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan je niet ijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Iedere gemeente is zelfstandig. Je kunt allleen een beroep doen op het gelijkheidsbeginsel als je anders bent behandeld dan andere inwoners van je gemeente. Mogelijk zijn er wel andere gronden waarop je de leges kunt terugeisen.

Antwoorden (4)

Nee, dat kan je niet eisen op grond van het gelijkheidsbeginsel. Dan zou je ook mogen eisen dat de parkeertarieven in Amsterdam gelijk worden getrokken met andere gemeenten.

Je kunt als je recent een ID kaart hebt gehaald wijzen op de uitspraak van de hogeraad en verzoeken tot teruggave van de leges.

Bij mijn weten heeft de rechter bepaalt dat het met onmiddellijke ingang niet meer mag, maar niet bepaalt dat gemeentes de leges terug moeten betalen.

Een aantal gemeentes heeft dat zelf besloten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen als iemand binnen zes weken na de aanvraag bezwaar heeft aangetekend, heeft hij recht op terugbetaling, maar nogmaals, niet vanwege het gelijkheidsbeginsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, jij snapt het !
Nee. Iedere gemeente is zelfstandig. Je kunt allleen een beroep doen op het gelijkheidsbeginsel als je anders bent behandeld dan andere inwoners van je gemeente.

Mogelijk zijn er wel andere gronden waarop je de leges kunt terugeisen.

Toegevoegd na 1 dag:
Zelfstandig, binnen allerlei kaders. Maar op het gebied van belastinghefing in hoge mate autonoom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als iemand binnen zes weken na de aanvraag bezwaar heeft aangetekend, heeft hij recht op terugbetaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemeenten hebben, binnen bepaalde grenzen, overigens wel degelijk beleidsvrijheid. Het gaat er hier om dat het gelijkheidsbeginsel niet het geeigende middel is om de leges van de gemeenten terug te vorderen.
Als in gemeente A de hondebelasting per hond eur. 100,-- is en in gemeente B eur. 100,--, dan kan een inwoner van gemeente A niet op grond van het gelijkheidsbeginsle eisen dat hij eur. 50,-- hondenbelasting terugkrijgt.
Je kunt jouw gemeente wijzen op de uitspraak van de Hoge Raad dat er geen leges meer mogen worde geïnd, en dat de gemeente Amsterdam, en ook Raalte die terugbetalen aan de burgers die tot ca. een jaar geleden voor een ID-kaart hebben betaald.
Je kunt vragen of ook jouw gemeente die geste naar haar burgers wil maken, maar niet op het gelijkheidsbeginsel.
Gemeentes zijn op het gebied van o.a. het innen van leges, en vooral op de hoogte ervan autonoom.
Kijk maar eens naar de omstreden bouwleges, die in de ene gemeente vaak vele malen hoger is dan de in de andere.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wie weet volgen er meer gemeentes dat (goede) voorbeeld.

Toegevoegd na 5 uur:
De kamer debatteert nu (dinsdag 13-09) over wel of geen teruggave van de ID-kaartkosten met de kamer. Vooralsnog houdt Donner vast aan aan geen algehele teruggave. Dat is en individuele actie die per gemeente verschilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je geld wel terug krijgen wanneer je < 6 weken geleden een ID-kaart hebt aangeschaft. Het is met terugwerkende kracht ingevoerd.