Is het gebruik van 'cum laude afgestudeerd' een beschermd gebruik?

Of mag elke werknemer of werkgever deze vermelden en gebruiken ook als het niet juist is of maar bijvoorbeeld voor één vak?

erotisi
7 maanden geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 maanden geleden
Wat bedoel je met werkgever of werknemer cum laude doe je aan een opleiding en geeft alleen maar aan dat je met vlag en wimpel bent geslaagd het is geen titel.
SimonV
7 maanden geleden
Werkgevers of werknemers gebruiken deze aanduiding niet.
Cum laude (Latijn: cum = met, laus = lof, 'met lof') wordt gebruikt als mensen met hoge cijfers slagen voor hun universitair examen of doctoraalexamen. Eveneens wordt de kwalificatie gebruikt voor mensen die op excellent niveau promoveren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cum_laude
Inekez1
7 maanden geleden
Bedoel je of je het ten onrechte mag vermelden op je cv (bijvoorbeeld bij een sollicitatie)?
Nee, dat mag natuurlijk niet. En ja, dat is strafbaar. Cum laude afstuderen heeft een duidelijke betekenis en dat heeft nadrukkelijk betrekking op alle vakken. Als je voor 1 vak een 10 haalt, maar verder niet voldoet aan het vereiste gemiddelde en minimum, dan is dat dus niet cum laude.
Thecis
7 maanden geleden
@Inekez1
Het is niet strafbaar omdat Cum Laude niet een beschermde titel is. Het is slechts een aanduiding. Op het moment van checken zal je direct door de mand vallen. Net zoals andere claims die je zou kunnen doen tijdens een sollicitatie (er wordt wat afgelopen bij sollicitaties, door beide partijen!). Het is anders als je jezelf arts of iets dergelijks noemt. Dat zijn namelijk wel beschermde titels en dat claimen wordt fraude of misleiding.
Inekez1
7 maanden geleden
Ik benoem specifiek het cv. Dat is een formeel document en daarop dienen geen onjuistheden te staan. Liegen op je cv is strafbaar, dus op je cv zetten dat je cum laude bent afgestudeerd terwijl dat niet zo is, is ook strafbaar. Het zal in praktijk niet zo voorkomen, het grootste risico is ontslag als je werkgever merkt dat je hebt gelogen bij je sollicitatie. Als je cum laude bent afgestudeerd, dan blijkt dat uit je cijferlijst. Wat je op je cv beweert, is dus ook gewoon te controleren. Dat cum laude geen vaste betekenis heeft, houdt in dat een onderwijsinstelling zelf kan bepalen bij welke cijfers het predicaat cum laude wordt toegekend. Maar als het niet is toegekend, dan wil dat niet zeggen dat je op je cv mag zetten dat het wel is toegekend.
SentWierda
7 maanden geleden
@Thecis. Afgelopen = afgelogen?
erotisi
7 maanden geleden
Is liegen op cv valsheid in geschrifte zodat het onder het strafrecht valt? Of is het alleen civielrechtelijk 'strafbaar' omdat je bijv een schadevergoeding kunt vragen nav ontbinding vd arbeidsovereenkomst?
erotisi
7 maanden geleden
Mij lijkt dat een ten onrechte vermelding van cum laude op cv of zakelijke website niet valt onder valsheid in geschrifte omdat beide geen formele bewijsstukken zijn. Dat is mi alleen indien het diploma zelf is veranderd. Zie wetboek : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Valsheid_in_geschrifte
erotisi
7 maanden geleden
Of de onterechte vermelding op cv tot ontslag kan leiden is mij niet zeker...

Antwoorden (1)

Cum laude afgestudeerd wil zeggen dat je op je eindlijst geen enkel cijfer hebt dat lager is dan 7 en dat je gemiddel een 8 of hoger hebt gescoord.
Een werknemer mag dit alleen gebruiken wanneer zijn/haar eindcijferlijst daadwerkelijk aan bovengestelde voldoet.
Toegevoegd op 15 september 2023 12:21: tekst
jc54
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Juist dit vraagt om een bron. Het is duidelijk dat het niet hoort, maar is het ook strafbaar?
erotisi
7 maanden geleden
Stel een arts of advocaat schrijft dat op zijn website van zichzelf die werk gerelateerd is mag dat?
Thecis
7 maanden geleden
@erotisi
Arts is een beschermde titel. Die mag je niet zomaar voeren. Dat geldt volgens mij ook voor advocaat (zeker omdat daar ook wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden bij horen).
Dat geldt echter niet voor cum laude. Dat is slechts "overdrijven".
erotisi
7 maanden geleden
Dat hij dus cum laude is afgestudeerd.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Wat is de reden van je vraag?
Als iemand zichzelf en zijn vak (arts in jouw voorbeeld) serieus neemt, vermeldt hij dat alleen als het klopt. Als het anders uitkomt dat het niet waar is, is hij alle geloofwaardigheid, wat mij betreft, kwijt.
erotisi
7 maanden geleden
Als een potentiële werkgever dat op zijn website zet zal het toch moeilijk na te gaan zijn of dat klopt. Cijferlijst of diploma zijn niet openbaar
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Ik begrijp het niet. potentiële werkgever? Een student kan cum laude slagen en dat eventueel melden op zijn/haar curriculum vitae. Om zich daarmee te onderscheiden tov anderen. Wanneer, waarom zet een werkgever op zijn site dat hij cum laude is geslaagd? Wat wil hij daarmee bereiken?
erotisi
7 maanden geleden
Om aan te tonen dat hij goed is.....
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Hoe kan een werkgever met cum laude aangeven dat hij goed is?Bij de meeste bedrijven praat je ook over meerdere personeelsleden, directie. Is iedereen dan cum laude afgestudeerd? Of alleen de algemeen directeur?
Ik heb het in Nederland nog nooit op een website gezien. Als ik het zou zien, zou ik me afvragen waarom dat voor die persoon zo belangrijk is om te laten zien. Ik zie er geen enkele meerwaarde van in. En in de huidige maatschappij zal er zeker iemand, vroeg of laat, op zoek gaan naar de echtheid.
Of het juridisch mag, weet ik niet. Wat iemand er mee wil bereiken, begrijp ik (nog steeds) niet.
SentWierda
7 maanden geleden
@j54. tinus1969 heeft nog steeds geen antwoord op zijn reactie. Cum laude betekent: 'met lof'; oftewel: een uitzonderlijk goede prestatie. Is een minimale 7 een uitzonderlijk goede prestatie?
erotisi
7 maanden geleden
Die minimale 7 niet maar dan nog een gemiddelde halen van een 8 wel.
Overigens bestaat ook nog ' met genoegen' dat is wel met gemiddeld een 7.