Kunnen gevonden erfgenamen nog een aanslag erfbelasting krijgen?

In het tv programma worden onbeheerde nalatenschappen die bijna, na 20 jaar, zouden verjaard zijn om op te eisen (zodat het aan de Staat vervalt). Maar als Ruben nou erfgenamen vind in Nederland of buitenland kunnen of worden er dan nog aanslagen erfbelasting opgelegd?
Het tv programma 'De erfgenaam' van rtl.

erotisi
7 maanden geleden
in: Wetgeving
1.1K
SimonV
7 maanden geleden
Ik zou niet weten waarom niet.
erotisi
7 maanden geleden
omdat ze misschien verjaard zijn?
ronron1212
7 maanden geleden
Er zal wel een notaris aan te pas gekomen zijn die geen directe familie meer heeft gevonden en die zal de erfbelasting al hebben aangegeven en betaald.
SimonV
7 maanden geleden
Hangt van de periode af. De verjaring van de aangiftebelasting start vijf jaar nadat het kalenderjaar waarin de schuld ontstond is afgelopen. Dat geldt voor aanslagen rondom de inkomstenbelasting, de vennootschapsbelasting, de erfbelasting, de schenkbelasting én de overdrachtsbelasting.
Een uitzondering is inkomen of vermogen afkomstig uit het buitenland. De navorderingstermijn is dan aanzienlijk langer: twaalf jaar.
Zijn de vijf of twaalf jaar verstreken? Dan is het voor de Belastingdienst niet meer mogelijk om een navorderingsaanslag op te leggen.
De Belastingdienst kan de niet-betaler in kwestie hooguit verzoeken de belasting alsnog te betalen. Op vrijwillige basis, welteverstaan.
https://zzpdaily.nl/verjaring-belastingschuld/
erotisi
7 maanden geleden
Normaliter zou dan bij het tv programma geen erfbelasting meer kunnen worden geheven want die zaken zijn vaak veel later dan 5 jaar na overlijden zodat die verjaard zijn. Echter indien de nalatenschap onbeheerd is zonder vereffenaar wordt de verjaringstermijn gestuit. Maar stel dat er wel een vereffenaar is en deze doet geen aangifte erfbelasting, kan er dan nog aanslagen worden opgelegd? Of kan de vereffenaar daar op worden aangesproken?

Geef als eerste antwoord