Mijn vriendin heeft zojuist haar rijbewijs gehaald (net examen gedaan). Mag ze nu ook rijden zonder dat ze het officiële papiertje heeft?

Dit officiële papiertje kan ze pas vrijdag aanvragen en ze heeft dus pas ergens volgende week haar echte rijbewijs.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er rijden genoeg mensen zonder het fysieke rijbewijs rond. Die krijgen alleen een waarschuwing als ze hem niet bij zich hebben toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
16.3K

Het beste antwoord

Nee, ze mag nog niet rijden. Je vriendin heeft het officiele rijbewijs nog niet ontvangen en is er dus ook nog niet in het bezit er van. Hoewel ze het rijexamen heeft gehaald, zou ze toch een bekeuring kunnen krijgen voor rijden zonder rijbewijs, in het slechtste geval. Staat even los van het feit dat bestuurders hun rijbewijs bij controle moeten kunnen tonen. Deze laatste beschikking is echter maar 60 euro en die gok zou je nog kunnen nemen. Rijden zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs is echter duurder, 220 euro de eerste keer, en levert je een notitie op in het justitieel documentatiesysteem.
Hebben we het nog niet eens over het verzekeringsverhaal in geval van een ongeluk!

Het verschilt per gemeente welke afgifte datum ze op het rijbewijs gaan zetten, nadat er na het slagen van een examen, een rijbewijs is aangevraagd. Sommige gemeenten noteren de datum van slagen examen, maar anderen noteren de datum van de dag dat rijbewijs klaar ligt voor afgifte. Is ongeveer een week na aanvraag. Kan dus betekenen dat in de systemen komt te staan dat uw vriendin haar rijbewijs pas een week na het slagen van het examen heeft behaald.

Samenvattend: nog niet gaan rijden. Je vriendin heeft al ruim 18 jaar moeten wachten op het roze kaartje. Die ene week extra moet dan ook nog wel lukken. Het kan een hele boel narigheid schelen!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, dat mag niet. Je moet je fysieke rijbewijs kunnen tonen als je een auto bestuurt. Je kan wel kijken of er een versnelde procedure is, dan kost het wel iets meer geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag alleen rijden als je je rijbewijs bij je hebt en dus kunt tonen.
Helaas toch nog even wachten dus!!!

Toegevoegd na 2 uur:
In antwoord op de toevoeging. Met een waarschuwing dat je het fysieke rijbewijs niet bij je hebt ben je gewoon mazzelaar. Je hebt echt recht op een bekeuring. Ook een kopie volstaat hier niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rijbewijs in Nederland
Iedereen die in Nederland woont en met een motorrijtuig (personenauto, bedrijfswagen, bus, motorfiets of bromfiets) de weg op wil, moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. In het geval u een bromfiets wil besturen moet u beschikken over een geldig rijbewijs of een nog geldig bromfietscertificaat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet!

Als ze een agent in een slechte bui tegenkomt, krijgt ze niet een waarschuwing, maar een boete en een strafblad. Het rijden zonder rijbewijs is, ook als je wél rijbevoegd bent, een misdrijf.

Daar ben ik achter gekomen toen mijn rijbewijs ooit gestolen is. Dan blijkt ineens dat je zélf half als crimineel behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag ze niet. Je mag alleen rijden met een officieel rijbewijs op zak. Dat geld ook voor jou, mocht je er al een hebben. Zo niet, dan volgt er een bekeuring (als je aangehouden wordt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Volgens mij krijg je dan gelijk je eerste punt als de politie je aanhoudt. Wellicht heb je mazzel, maar in een geval van een ongeluk, ben je zelf verantwoordelijk en betaalt de verzekering niet. Dan wordt het pas echt kostbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je het bewijs van rijbevoegdheid hebt ontvangen mag de eenauto op de openbareweg besturen.
Vooral verzekeringtechnisch kun je op problemen stuiten als er een ongeluk gebeurd dus wees voorzichtig.
Wanneer je controle krijgt moet je altijd je rijbewijs tonen. ALs je die niet bij je hebt kost dat 60 euro plus adm. kosten a.d. 6 euro. Heb je hem niet in bezit dan is de boete 150 euro.
Let wel dat mocht je toch gaan rijden je leven kan veranderen als je pech hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat mag niet en nee niet doen. Wordt je betrapt heb je een probleem, er kan gelijk melding bij het cbr worden gedaan van onverantwoord gedrag hetgeen heel vervelend kan uitpakken voor een beginnend bestuurder. In geval van een ongeluk kan een verzekering zeggen dat je nog niet rijbevoegd bent=geen schadeuitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je moet echt een geldig rijbewijs B in je bezit hebben om te mogen autorijden. En je moet het ook nog bij je hebben.