Is een Educatieve Maatregel Gedrag normaal bij een wheelie op een scooter?

Onze 18-jarige zoon maakt met zijn scooter een wheelie op de busbaan in een rustige wijk. De politie zag dat en hield hem aan. Na een paar uur cel zonden ze hem heen, maar ze namen de scooter in beslag. Dat is nu drie maanden geleden en we horen niets. Wel hebben we inmiddels een EMG van het CBR (kosten circa 1300€) gekregen. Ik vind het nogal buiten proporties voor de overtreding. Is dit normaal?
En heeft bezwaar maken zin?

9 maanden geleden
in: Wetgeving
1.8K
jc54
9 maanden geleden
Als er in het verleden nooit iets heeft plaatsgevonden waardoor hij in contact is gekomen met de politie, dan is het wel een erg zware straf. Mijn indruk is, dat er iets meer meespeelt dan alleen de wheelie.
ronron1212
9 maanden geleden
Een wheelie is een ernstige overtreding
AnnBoo8146
9 maanden geleden
Het gaat hier eigenlijk om twee overtredingen: de wheelie maar ook dat deze werd uitgevoerd op de busbaan.
tinus1969
9 maanden geleden
Een wheelie valt onder gevaarlijk rijgedrag; en daarvoor idd een EMG worden opgelegd: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-een-cursus-over-gedrag-en-verkeer-emg-volgen
tinus1969
9 maanden geleden
Verder, je (iig je zoon) kan zelf contact opnemen mbt die scooter.
Utrecht
9 maanden geleden
Wat niet normaal was, was het gedrag van je zoon op de openbare weg. Gebrek aan zelfreflectie om daar nu (hier) over te zeuren.
Pieterke
9 maanden geleden
Als je bewust één of meerdere verkeersovertredingen begaat moet je de consequenties daarvan dragen. Je hoort als verkeersdeelnemer de regels te kennen en toe toe passen. Je helpt je zoon ook niet op deze manier. Hij moet gewoon de consequenties van zijn eigen gedrag leren dragen.
VraagAntwoord66
9 maanden geleden
Wheelie = EMG

Antwoorden (1)

Het vertonen van gevaarlijk rijgedrag kan een verplichte EMG opleveren. Een wheelie valt al heel snel in de categorie gevaarlijk rijgedrag ( art 5 wvw).

Overigens denk ik dat er meer zich heeft afgespeeld. Bij art 5 wvw wordt niet direct de scooter in beslag genomen en hoeft iemand ook niet een paar uur in de ophoudkamer van een politiebureau te zitten.
AlphaLimaSierra
9 maanden geleden
Katie
9 maanden geleden
In het pv staat: wheelie op de busbaan waarna hij een fietspad opreed (verboden voor bromfietsers + waar hij aangehouden is). Dat is het. Ik kan er niet helemaal bij dat dit dan zo bestraft wordt.
En ja, hij had geen wheelie moeten doen. Daar begint het. Maar een flinke boete en die drie uur cel waren voldoende om zijn puberbrein op het rechte spoor te brengen.
Nu betalen zijn ouders de EMG. Want ik wil niet dat mijn 18-jarige zoon zijn volwassen leven met schulden begint. Iets met regen en drup.
Katie
9 maanden geleden
En nee, hij is nooit eerder aangehouden geweest. Dit was een eerste overtreding.