ik wil mijn dochter dezelfde achternaam als mijzelf geven

vreselijke vraag en ik voel me ongemakkelijk om hem hier te stellen maar ik kom er niet uit zelf ,;

mijn vraag gaat eigenlijk over de berekening van de termijn voorafgaande aan de verzorgingstermijn van 5 jaar .

Haar vader is namelijk gedurende die periode gedetineerd geweest , mag ik de tijd van die detentie daarvan aftrekken ? hij heeft toen immers niet in gezinsverband met ons samengewoond , hij is na zijn detentie wel weer 6 maanden bij ons ingeschreven geweest.

het zou ruim een jaar schelen hij heeft 13 maanden vastgezeten , dus ruim 4 jaar op de totale berekening . zou deze tijd eraf mogen , dan kan ik het nu aanvragen zonder dat hij daar toestemming voor moet geven ,hij zal dit nooit doen ook al is hij al 7 jaar uit beeld.

Het is een agressieve man , gelukkig nooit naar mijn dochter toe, maar ik ben bereid eventuele ellende van hem te riskeren mits het niet afgewezen kan worden en het dus ook echt zin heeft , mijndochter wil erg graag mijn achternaam, en ik zou het ook fijn vinden . ik weet niet of het er toe doet , maar hij heeft ook nooit alimentatie of iets dergelijks betaald .

Toegevoegd na 12 minuten:
*ik heb alleen het ouderlijk gezag en we zijn nooit getrouwd geweest. Dat betekend dat het niet in overleg met hem hoeft mits hij niet langer dan een 4e deel van de de periode voorafgaande aan de 5 jarige verzorgingstermijn deel heeft uitgemaakt van onze gezinssituatie. vandaar dat voor mij die berekening zo belangrijk is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Daar komt heel wat bij kijken. Je zult contact met de vader hierover moeten hebben. Naamswijzigingen hebben ook konsekwenties voor het erfrecht.

Ik kan het niet duidelijker uileggen dan de info in deze link.

http://www.scheiding-omgang.nl/kinderen/naamswijziging.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Een nieuwe achternaam aanvragen kan op twee manieren. Via het ministerie van justitie of de rechter.

In principe wordt naamswijziging van jonge kinderen (<12 jaar) afgewezen.
Boven de 12 jaar is de stem van het kind belangrijk hoewel velen aangeven dat het kind dan nog eigenlijk te jong is om daarover goed te kunnen oordelen, vooral in een situatie echtscheiding.
Hebben beide ouders het gezamenlijk gezag dan dient naamswijziging door beiden te worden aangevraagd.
Is er sprake van eenhoofdig gezag dan kan deze ouder alleen naamswijziging aanvragen. Wel is het zo dat de andere ouder altijd in de gelegenheid wordt gesteld zijn mening te geven. Ook als de andere ouder geen contact met het kind heeft of geen alimentatie betaalt.

Als het kind eenmaal volwassen is (18 jaar) dan kan het eenmalig besluiten om de naamswijziging weer ongedaan te maken.

Kosten naamswijziging
De kosten van naamswijziging zijn 487,-- euro. Deze kosten krijg je niet terug als het verzoek tot naamswijziging wordt afgewezen.
Op deze kosten is geen korting meer mogelijk voor lage inkomens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt , maar ik heb alleen het gezag , heeft hij nooit gehad , ik heb ook altijd alleen voor haar gezorgd , en we zijn nooit getrouwd geweest. Dat betekend dat het niet in overleg met hem hoeft mits hij niet langer dan een 4e deel van de de periode voorafgaande aan de 5 jarige verzorgingstermijn deel heeft uitgemaakt van onze gezinssituatie.
Naamswijziging mag je altijd aanvragen.
Een vader heeft tot de 12e verjaardag van het kind het recht om de naamswijziging tegen te houden.
Ik zou het gewoon aanvragen, en heel de berekening van termijnen etc aan het ministerie overlaten.
Je moet het verzoek richten aan Hare Majesteit de Koningin. Met aanhef: Majesteit,
En dan je verzoek, en de reden van je verzoek.
Misschien dat je verdergaand in de procedure een advocaat nodig hebt.

Je moet alleen voor jezelf denken, wat jij wilt, en het ministerie zelf haar werk laten doen.

Het lijkt me logisch dat je je dochter wilt behoeden voor de achternaam van de vader. Je hoeft hem er zelf ook niet over te informeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Naamswijziging is puur een administratieve aangelegenheid en heeft GEEN ENKEL gevolg voor vaderschap en erfrecht e.d.
Op het uittreksel van het bevolkingsregister komt uiteindelijk te staan: de nieuwe(jouw achternaam) en er staat ook bij: dochter van....

Ik ben maatschappelijk werkster geweest en heb hier ervaring mee.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.rijksoverheid.nl/contact

Toegevoegd na 1 uur:
Je kunt bellen naar postbus 51, over de slagingskans van je verzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje ineke , ik wil alleen zelf graag van te voren berekenen of ze het verzoek wel of niet kunnen afwijzen op zijn bezwaar , het geld ben ik zowiezo kwijt dan , maar dat is het probleem niet, op het moment dat ze contact met hem opnemen geeft dat problemen . Hij zal dan weer moeilijk gaan doen . Dat heb ik er wel voor over , maar ik neem liever geen risico als het toch geen zin heeft. vandaar de vraag of ik die detentie periode ook mag meerekenen, of dat het vanaf de laatste datum dat hij hier bij ons heeft ingeschreven gestaan wordt gerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
InekevL het is niet altijd puur een administratieve aangelegenheid. Soms krijg je een oproep gedaan om in persona uitleg te geven aan de rechter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt Appeltje, maar dan nog is het administratief. Het heeft geen gevolgen voor de familiebetrekkingen en de rechten die daaruit voortvloeien. Ook bv niet voor een omgangsregeling.
ronron1212
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe het ook niet met een andere reden dan deze ; mijn dochter stoort zich aan een naam die anders is dan die van mij en al haar familie die ze wel kent . Plus dat het heel zuur is nog steeds te moeten zeggen , met *mijn naam* de moeder van....