Krijgt een curator het volledige jaarbedrag, in geval van overlijden binnen het 1e kwartaal?

Mijn moeder is 22 maart jongstleden overleden, maar mijn broer berekent voor het hele jaar het tarief voor het curatorschap. Klopt dat? Ik zou denken dat hij 1/4 van het jaarbedrag krijgt

10 maanden geleden
in: Wetgeving
1.1K
Thecis
10 maanden geleden
Een bekend fenomeen. Zodra er geld verdeeld moet worden, komt er onvrede en moeten de kosten minstens 60x verdedigd worden. Hier staat het een en ander uitgelegd:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap/vraag-en-antwoord/financiele-vergoeding-curator-beschermingsbewindvoerder-of-mentor#:~:text=inclusief%20onkostenvergoeding%20(excl.-,BTW)%20is%20in%202023%3A,voor%20een%20mentor%3A%20%E2%82%AC%201.245. Maar bedoel je niet dat je broer executeur testamentair is? Meestal wordt de vergoeding voor een ET gesteld op 1% van het vermogen bij overlijden. Hierover meer in deze google search:
https://www.google.com/search?q=executeur+testamentair+vergoeding&ei=HKjGZOCFEOTBkPIPtp-_wAE&ved=0ahUKEwjgg6WVhLeAAxXkIEQIHbbPDxgQ4dUDCA8&uact=5&oq=executeur+testamentair+vergoeding&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiIWV4ZWN1dGV1ciB0ZXN0YW1lbnRhaXIgdmVyZ29lZGluZzIHEAAYExiABDIIEAAYFhgeGBMyCBAAGBYYHhgTMggQABgWGB4YEzIIEAAYFhgeGBNI7jBQAFiXKnAAeACQAQCYAdYCoAG9JaoBBTItNy45uAEDyAEA-AEBwgIFE
ulla
10 maanden geleden
Hij was inderdaad curator, maar ook testementair executeur. Ik ga beide links bekijken, dank voor de reactie!

Geef als eerste antwoord