Mag een te hoge huur na 6 maanden nog worden verlaagd tot maximale huurprijs?

Stel je huurt een huis voor 800 euro kun je dan na 6 maanden nog de op de stel maximale punten stelsel huur van 500 zetten? Je leest hier https://vkmakelaars.nl/blog/verhuurmakelaar/wanneer-kunnen-huurders-geen-bezwaar-meer-maken-tegen-een-te-hoge-huur/#:~:text=In%20die%20situatie%20kunnen%20de,%E2%82%AC1250%2C%2D%20per%20 maand. dat dat niet meer kan na 6 maanden.
Maar hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning-zoeken/vraag-en-antwoord/wat-is-het-verschil-tussen-een-sociale-huurwoning-en-een-huurwoning-in-de-vrije-sector lees je dat dat wel kan na 6 maanden.
Maar wat is nu correct of lees ik het verkeerd?
Het gaat om onbepaalde duur huur.

erotisi
10 maanden geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Als je beide links volledig leest, staat in beide precies hetzelfde.
Het hangt namelijk af van de situatie of er na 6 maanden nog een huurtoets (bepalen van punten en maximale huur) gedaan kan worden. Dat kan alleen als er sprake is/was van een tijdelijk huurcontract. Als er sprake is van een contract voor onbepaalde tijd, dan gaat de 6 maanden in op het moment dat het contract voor onbepaalde tijd ingaat, ook als dat volgt op een eerder tijdelijk contract. Na die 6 maanden is het niet meer mogelijk bezwaar te maken tegen de hoge huur via de huurcommissie op basis van het puntenstelsel.

Is er sprake van ernstig achterstallig onderhoud of andere gebreken, dan kan natuurlijk nog wel bezwaar gemaakt worden.
En kom je in overleg met de verhuurder tot overeenstemming over een lagere huur, dan mag dat natuurlijk altijd.

Reden voor de uitzondering bij tijdelijke contracten, is dat huurders nooit kans maken op een verlenging van het tijdelijke contract als ze al voor de verleng-datum gaan klagen over een te hoge huur. Dus dan zou iedereen met een tijdelijk contract moeten kiezen tussen of te veel huur betalen, of elke keer verhuizen. Door het mogelijk te maken bij tijdelijke contracten pas na afloop van de tijdelijke huurperiode bezwaar te maken, hebben die bewoners ook een eerlijke kans op een betaalbare woning voor onbepaalde tijd.
Inekez1
10 maanden geleden
erotisi
10 maanden geleden
In de meeste link staat:
'Bij een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd (een doorlopend contract) kunnen huurders bezwaar maken tegen de huur in de eerste 6 maanden van het huurcontract. Zijn deze 6 maanden verstreken, dan kunnen de huurders geen bezwaar meer maken en is er sprake van vrije sector huur zo lang als dat deze huurders de betreffende woning huren.' In de tweede link staat:
' En in sommige gevallen ook na die eerste 6 maanden:
-bij huurcontracten voor onbepaalde tijd voor sociale huurwoningen.
Dit kan tijdens het gehele huurcontract, maar dan alleen voor de toekomst. U kunt alleen de huidige huur laten controleren. En niet de huur die u in het begin betaalde.' Het gaat ic alleen om on bepaalde duur.
erotisi
10 maanden geleden
Meeste = eerste
erotisi
10 maanden geleden
Ik denk het verschil wel te kunnen verklaren. Je moet m.i. bij de tweede link voor het woord 'sociale huurwoningen' lezen een huurprijs van beneden de maximale huurprijs. Niet van belang is dus deze maximale huurprijs zelf. Dus in mijn geval van 800 euro is er sprake van vrije huursector indien dat de aanvangshuur is en ná 6 maanden hiertegen geen bezwaar is gemaakt ook al is dus de puntenhuur maar max 500.
Inekez1
10 maanden geleden
De regels voor sociale huur en vrije sector huur zijn inderdaad verschillend. Op dit moment is een woning van 800 euro een sociale huurwoning (grens is 808), maar in 2022 was dat nog niet zo. Als voor januari 2023 de huur is ingegaan op 800 euro en daar is niet binnen 6 maanden bezwaar tegen gemaakt, dan blijft de huur dus 800. Overigens kun je natuurlijk altijd met de verhuurder in gesprek om tot een compromis te komen. Zeker bij particuliere verhuurders zijn de regels vaak niet duidelijk en kun je als huurder best een beetje bluffen over mogelijke consequenties als de huur niet wordt verlaagd, of op zijn minst een huurverhoging niet wordt doorgevoerd. Ik heb dat 9 jaar geleden gedaan, de huurbaas was niet genegen de huur de verlagen, maar de jaarlijkse huurverhoging is toen uit het contract geschrapt. Hij had vast niet gedacht dat ik er zo lang zou blijven wonen, maar ik betaal dus nu net zoveel als in 2014. In plaats van 60 euro boven de puntengrens, zit ik er nu 130 onder!
Inekez1
10 maanden geleden
Zie ook deze link:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/hoeveel-huur-betaal-ik-maximaal-voor-mijn-woning
erotisi
10 maanden geleden
Dat is wel balen als je die 6 maanden vergeet en huur ligt boven puntenhuur. Zou verhuurder dan ook de wettelijke jaarlijkse huurverhoging mogen doorvoeren? Voor een puntenhuur van 500 zou je op een gegeven moment het dubbele betalen terwijl dat helemaal niet nodig was geweest.......:-(
Inekez1
10 maanden geleden
Ja, dat is balen dan.
Maar probeer in overleg met de verhuurder toch iets van die huurprijs af te krijgen. Als jij gaat verhuizen (vanwege de te hoge huur zeg maar) en een nieuwe huurder tekent wel op tijd bezwaar aan, zit de verhuurder opgescheept met een huur van 500 euro. Dus ook in zijn belang is het als jullie nu bijvoorbeeld een prijs van 600 overeenkomen.
erotisi
10 maanden geleden
Goede tip bedankt