Nee, dat klopt niet. Iemand die veroordeeld is tot een geheel onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor minimaal 1 jaar en maximaal 2 jaar kan voorwaardelijke invrijheidstelling verkrijgen nadat hij een jaar heeft vastgezeten en van het resterende strafdeel een derde gedeelte erop heeft zitten. Dus is de straf die jouw vriend opgelegd heeft gekregen onvoorwaardelijk, dan is het mogelijk dat hij na een jaar en vier maanden zitten voorwaardelijk zijn vrijheid terug kan krijgen. Maar dan moet hij zich niet misdragen en geen vluchtpogingen ondernemen. En de algemene voorwaarde voor voorwaardelijke invrijheidstelling is dat er geen strafbaar feit wordt gepleegd.
Amadea
10 maanden geleden
teusvh
10 maanden geleden
Best wel raar eigenlijk. Als de rechter besluit dat je twee jaar moet bommen, dat er dan ergens anders iemand is die vindt dat het wel wat korter mag.
jc54
10 maanden geleden
@teusvh: dat is ook alleen bij goed gedrag........