Als ik ontslag indien, is het dan zo dat zwijgen betekent dat de werkgever er mee instemt?

Officieel volgens mijn contract moet ik, zoals bij vele werkgevers, tegen de 1e van de kalendermaand mijn ontslag indienden, aangetekend.
Maar wat als ik een ontslagbrief heb verstuurd, niet op de 1e van de nieuwe maand, via email/whatsapp en hij geeft aan dat hij het gelezen heeft, maar hij komt er nooit op terug.

Geldt dan het principe ''zwijgen is instemmen'' zoals bij vakantie? En gaat dan de uitwerkperiode in vanaf het versturen?

Hij heeft dus gezegd er op terug te komen....inmiddels bijna 1 week verder, nog niks gehoord. Bij vakantie geldt de regel ''zwijgen is instemmen'' ook bij een loonstop (zie bron) wordt het gezien als instemmen, geldt dit dan ook bij ontslag?

https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:RBLIM:2018:7522&showbutton=true&keyword=RBLIM%253a2018%253a7522&idx=1

12 maanden geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
12 maanden geleden
Als jij je ontslag voor de eerste vd maand hebt ingediend en je kunt dit aantonen dan geld je opzegtermijn. Het is een mededeling (ze hoeven er niet mee akkoord te gaan).
alex3929
12 maanden geleden
in principe MOET een werkgever akkoord gaan met ontslag. ''Als een werknemer zijn ontslag indient en daarbij de geldende opzegtermijn in acht neemt, kun je dit in principe niet weigeren'' (https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/ontslaan/ontslagrecht/mijn-werknemer-wil-ontslag-nemen-wat-nu). Maar het gaat in deze kwestie erom: In de rechtspraak wordt zwijgen als instemmen gezien. Hij bevestigd het gelezen te hebben, zwijgt voor de rest en ik heb het niet tegen de 1e van de maand ingediend. Hij zegt vervolgens niks, geldt dan ook zwijgen = instemmen
TurfGraver
12 maanden geleden
Als je tegen geldende afspraken (voor 1e vd maand) ontslag wil nemen zal er overlegd moeten worden.
Bevestiging van ontvangst is geen instemming en zwijgen is vervelend.
Zou nog iets sturen met een deadline waarin je graag antwoord wil. Of dat zal helpen betwijfel ik (kans is dat je antwoord krijgt dat het niet akkoord is).
alex3929
12 maanden geleden
Ja, maar dat mogen ze toch in principe niet weigeren? Hij heeft bevestigd ''er morgen op terug te komen'' bij meerdere rechtszaken heb ik wel gevonden dat zwijgen instemmen is?
Cryofiel
12 maanden geleden
Je kunt niet altijd je ontslag indienen.

Stel dat je een jaarcontract hebt, je wilt al voor het einde van de contractduur weg, maar in je arbeidscontract staat niets over een opzegtermijn...

In dat geval mag je niet opzeggen. Je moet blijven tot het jaarcontract eindigt. Als je toch opzegt (of anderszins vertrekt), kan de werkgever jou zelfs een boete opleggen ter grootte van één bruto maandsalaris voor elke maand die je voortijdig vertrekt.

(Niet dat het verstandig zou zijn om iemand tegen zijn zin vast te houden, maar zo is het dus wel wettelijk geregeld.)
alex3929
12 maanden geleden
in mijn geval is het onbepaalde tijd ;)
tinus1969
12 maanden geleden
Ik zou een nieuwe mail sturen dat je afspraken wil gaan maken mbt overdracht van je werk. Dat dwingt tot reactie.
TurfGraver
12 maanden geleden
Je hebt al een afspraak.
Die staat in je contract en cao.
Waarschijnlijk iets van, dat als je voor de 1e van een maand je ontslag neemt je de daarop volgende maand geen verplichtingen meer hebt.
Als je wil afwijken van die afspraak zal dat in overleg moeten gaan (wederzijds goed vinden).
Vaak is in de gemaakte afspraken ook iets meegenomen als dat bij verlof aanvraag niet binnen x tijd een reactie komt deze goedgekeurd is.
Maar er vanuit gaan dat "zwijgen instemmen is" kon wel eens een koude kermis worden.
In het Nederlans recht geldt de regel dat men door te zwijgen in toestemt of iets erkent, in het algemeen niet.
tinus1969
12 maanden geleden
@Turfgraver, zwijgen (cq geen verweer voeren) is juist vaak wel instemmen. Als vraagsteller volgens de regels ontslag heeft genomen, is dat geldig, ook als de werkgever niets meer zegt.

Geef als eerste antwoord