Kan ik een zakelijke huurovereenkomst maandelijks opzeggen?

Ik kan tijdelijk een kleine opslagplaats huren. De verhuurder en ik zijn overeengekomen de zakelijke huurovereenkomst steeds per maand stilzwijgend opnieuw met een maand te verlengen.

Totdat de verhuurder een definitieve huurder heeft gevonden. Kan en mag dit?

Wat zijn verder mijn rechten en plichten als huurder en wat zijn de rechten en plichten van de verhuurder.

Wat moet er precies in de huurovereenkomst staan? Zijn er ook ergens zakelijke concept huurovereenkomsten en algemene voorwaarden te vinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Om met het antwoord op je laatste vraag te beginnen. De bijgevoegde link geeft toegang tot een aantal voorbeeld huurcontracten, ook zakelijke.

Op dezelfde site is in de tweede link veel te vinden over huurtermijnen en opzeggen. Hierbij wordt uitgegaan van een huurtermijn van 5 jaar.

Het lijkt mij dat als beide partijen overeenkomen dat er een opzegtermijn is van één maand dat dit dan ook kan. Uit je vraagstelling begrijp ik min of meer dat je dat niet wilt. Maar ik begrijp ook uit je vraagstelling dat je er niet zomaar uitgezet wilt worden. Je kunt echter niet van de verhuurder verlangen dat hij met een "onzekere" huurder blijft zitten als hij een "zekere" huurder kan krijgen. Kortom je zult moeten kiezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Even ter verduidelijking. Het is voor mij geen probleem om een tijdelijke huurovereenkomst aan te gaan. De korte termijnhuur is eigenlijk ook wat ik wil. Ik ben me er ook van bewust, als de verhuurder een 'vaste' huurder voor de opslagruimte vind, dat ik dan een maand opzegtermijn heb en de opslagplaats dien te verlaten. Deze onderlinge afspraken met de verhuurder kan ik dan toch gewoon in een schriftelijke huurovereenkomst met 'Algemene voorwaarden' vastleggen? Of heb ik dat mis?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk het wel, maar ik ben geen jurist.