Wie wordt koning(in) als wa iemand adopteert die ouder is dan amalia ?

Volgens https://www.quest.nl/maatschappij/cultuur/a35609763/koningshuis-amalia-willem-alexander-troonopvolger kan een adoptiekind van de koning gewoon erfopvolger worden en dus koning(in) worden.
De Nederlandse grondwet bepaalt ook dat het koningschap der Nederlanden overgaat op het oudste wettige kind van de regerende koning(in).
Ook volwassenen kunnen geadopteerd worden.

Stel dat de koning inderdaad iemand adopteert die ouder is dan Amalia kan die dan koning(in) worden ? Of telt dan het moment dat de adoptie ingaat ?
.
Toevoeging:
Gezien de discussie die hieronder staat m.b.t. het adopteren van volwassenen en die NIET (!!) de kern van mijn vraag is pas ik de vraag aan:
Stel dat WA vóór de 18e verjaardag van Amalia een kind had geadopteerd dat ouder was dan zij, wat dan ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
in: Wetgeving
2.4K
tinus1969
11 maanden geleden
Lijkt me mooi theoretisch probleem.
Amadea
11 maanden geleden
Iemand die reeds meerderjarig is kan niet worden geadopteerd. De vraag is wat dat betreft niet uitvoerbaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
@Amadea Ook een volwassene kan geadopteerd worden.
https://www.google.com/amp/s/appelman.nl/blog/personen-en-familierecht/wat-zijn-de-voorwaarden-voor-het-adopteren-van-een-meerderjarige/%3famp=1
Summo
11 maanden geleden
Je stelt de vraag verkeerd. Zoek eens op internet over adoptie van volwassenen. Dat is in zeer uitzonderlijke gevallen inderdaad mogelijk maar jij stelt het voor als iets dat mogelijk zou zijn voor de Koning. De voorwaarden lijken echter dusdanig dat Willem-Alexander niet in aanmerking komt voor adoptie van een volwassen persoon. Het is jammer dat je nu een vraag stelt die niet klopt. De algemene vraag: of een Nederlandse Vorst een kind kan adopteren dat ouder is dan zijn/haar eigen kinderen en wie dan troonopvolger wordt lijkt wel interessant.
ronron1212
11 maanden geleden
Het zal altijd de bloedverwant zijn. Opvolging is alleen in die lijn mogelijk.
poppetje54321
11 maanden geleden
er bestaat erfopvolging, van ouder naar echtelijk kind
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Vraag is aangepast i.v.m. de onbedoelde discussie hierboven over het adopteren van volwassenen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
@ronron1212
Nee, het kan ook een adoptiekind zijn. Zie de link boven in mijn vraag.
LeonardN
11 maanden geleden
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/entertainment/amalia-geen-kinderen-troonopvolger
Hier lijkt de toon wat anders dan wat er in de quest staat.
"
"Mocht Amalia geen kinderen krijgt, maar wel donor- of adoptiekinderen heeft, dan is er dus geen bloedverwantschap. In dat geval beslist de Staten-Generaal over de opvolging.
"
ronron1212
11 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix troonopvolging is iets anders daar geld echt bloedverwant.
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Volgens de link:
Dat een geadopteerde troonopvolger mogelijk geen 'zuiver Nederlands bloed' door zijn of haar aderen heeft stromen, speelt geen enkele rol. Als je het beter weet dan een journalist bij Quest, zoubik daar solliciteren. Daar liggen kansen!
ronron1212
11 maanden geleden
@Thecis
https://www.nederlandrechtsstaat.nl/grondwet/inleiding-hoofdstuk-2-regering/artikel-25-erfopvolging/##artikel25
De beperking van het opvolgingsrecht tot de derde graad van bloedverwantschap beoogt te voorkomen dat bij gebrek aan eigen nageslacht van de Koning onverwacht een verre verwant van de Koning die geen enkele band met Nederland heeft, aanspraak op de troon zou kunnen maken
LeonardN
11 maanden geleden
Voor de geïnteresseerden:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20212022-291.html
Misschien zouden de antwoorden wat meer to the point zijn als eerdergenoemde journalist bij de Quest gaat werken voor Binnenlandse Zaken. Ik zie vooral dat de term "Wettige nakomeling" gebruikt wordt, wat wellicht iets anders is dan "wettig kind" (wat een adoptiekind zeker is).
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Hartelijk dank. Goede verwijzing. Dit geeft wellicht ook al antwoord op de vraag van @Ozewiezewozewiezewallakristallix
ronron1212
11 maanden geleden
Daarnaast staat er ook heel duidelijk bloedverwant @LeonardN
ronron1212
11 maanden geleden
@LeonardN er staat heel duidelijk in de wet bloedverwant
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Toch nog een steen in de vijver... https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1-artikel-229-familierechtelijke-betrekking-door-adoptie/ "Door adoptie komen de geadopteerde, de adoptiefouder en zijn bloedverwanten of de adoptiefouders en hun bloedverwanten in familierechtelijke betrekking tot elkaar te staan." Juridisch lijkt het onderscheid dus weg te vallen..
ronron1212
11 maanden geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix de wet heeft het over bloedverwanten en dat zijn in de wet echte bloedverwanten. Koninklijk is iets anders dan de normale mens.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Okee.
Dan zal ik dat maar aannemen. :-)
Dank allen !

Het beste antwoord

Wanneer er kinderen zijn geboren uit een wettig huwelijk van WA, kunnen deze kinderen niet worden 'gepasseerd' door adoptiekinderen.
Als WA iemand adopteert die ouder is dan Amalia, blijft Amalia de beoogde koningin.
11 maanden geleden