Mag je altijd en overal geluidsopnames maken?

Het opnemen van beelden met een camera mag niet altijd en overal. Welke regels gelden voor geluidsopnames?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
liveisgreat
een jaar geleden
De wet op de privacy maakt een verschil tussen openbare plaatsen/activiteiten (dus waar iedereen vrij binnen kan bv park of gratis feest in een park) en niet-openbare activiteiten. Het spreekt voor zich dat je bij niet-openbare activiteiten een toestemming moet vragen. Aan de andere kant is er ook wel een verschil in wat je ermee van plan bent. Neem je geluid op louter en alleen voor jezelf, of ga je het ergens delen?
Bij openbare plaatsen geldt de wet op privacy niet.
LeonardN
een jaar geleden
@liveisgreat Je doet allerlei uitspraken, maar wat je stelt ken ik voornamelijk van foto/video-opnames. "Het spreekt voor zich"
Toch komt het voor dat je geen toestemming hoeft te vragen waar velen dat wel verwachten. "Aan de andere kant is er ook wel een verschil in wat je ermee van plan bent."
Maakt niet uit.
A. Je maakt een opname, dat is wel of niet legaal.
B. Je deelt iets, dat is wel of niet legaal.
Of je A(legaal) doet en je van plan bent uiteindelijk B(illegaal) mee te doen is irrelevant.
Zo is het bijvoorbeeld niet strafbaar om een vleesmes te kopen met het idee om er iemand mee te doden. Iemand doden met een vleesmes is wel illegaal. (En dan nog werd het kopen van dat mes niet opeens een illegale handeling.) "Bij openbare plaatsen geldt de wet op privacy niet."
Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de OPENBARE ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd art. 441b Wetboek van Strafrecht:

Antwoorden (2)

Nee, je moet deelnemer zijn van het gesprek of je moet toestemming hebben van minstens 1 van de deelnemers van het gesprek.

https://blog.iusmentis.com/2011/09/12/mag-een-stiekem-gemaakte-geluidsopname-gebruikt-worden-als-bewijs/
"het is verboden gesprekken af te luisteren met een technisch hulpmiddel als je geen deelnemer bent."
LeonardN
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
De vraag maakt niet duidelijk of het om privé- of werksituaties gaat of om openbare gelegenheden zoals een concertzaal.
erotisi
een jaar geleden
In principe gaat het over alle situaties. Ik denk dat je bijvoorbeeld in een restaurant het gesprek van de buren opnemen wel kan?
Maar of dat op het werk van een collega ook mag mss niet?
TurfGraver
een jaar geleden
Nee gesprek van buren in een restaurant opnemen zonder dat deelnemer bent of toestemming hebt mag ook niet.
LeonardN
een jaar geleden
@SW
Het gaat om alle situaties in de wettelijke context.
Wat concertzalen zelf in voorwaardes stellen is wat anders, dat gaat niet over wetgeving. @erotisi
Je spreekt jezelf tegen. Het geldt dus voor alle situaties, dus ook voor restaurant en collega.
Nee, je mag niet altijd en overal geluidsopnames maken. Er zijn bepaalde wetten en regels die bepalen waar en wanneer je geluidsopnames mag maken. Bijvoorbeeld, je mag geen geluidsopnames maken in een openbare ruimte zonder toestemming van de betrokkenen.
10 maanden geleden