Kan een organisatie in de problemen komen als hun programma te veel lijkt op dat van een ander?

Een non-profit organisatie heeft een programma indirect overgenomen van Engeland. Ze hebben de naam van het programma met één letter aangepast en maken gebruik van een ander logo en een andere huisstijl, maar beide programma's zijn bedoeld voor dezelfde doelgroep met dezelfde missie en visie.

Als dit niet in overleg met de Engelse bedenkers is gedaan en de organisatie gewoonweg zelf besloot iets over te nemen, ondanks dat het non-profit is, kan de Nederlandse organisatie dan in de problemen komen? Bijvoorbeeld op copyrightrechten?
Genoteerd kan worden dat het Engelse programma en het Nederlandse programma elkaar aansterken door meer bekendheid en dat Engeland er waarschijnlijk alleen maar blij mee is dat andere landen mee doen, maar zou het alsnog kunnen leiden tot een rechtzaak?
Opmerking: Met programma bedoel ik niet de software-variant maar een programma dat bestaat uit activiteiten/projecten om een groter doel te bereiken.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Ja natuurlijk kan dat.
Ook software is auteursrechtelijk beschermd.
ronron1212
een jaar geleden
@TurfGraver het gaat niet om de software
Met programma bedoel ik niet de software-variant

Antwoorden (1)

Ja, een organisatie kan in de problemen komen als hun programma te veel lijkt op dat van een ander. Dit kan leiden tot auteursrechtinbreuk, waardoor de organisatie een boete kan krijgen of een rechtszaak aan hun broek.
10 maanden geleden