Mag je met een carkit in de hand in de auto bellen?

Soms versta ik het niet goed en dan moet ik dat ding bij mijn oor houden.
Kapstokartikel 5 ken ik al.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veilig Verkeer Nederland start vandaag juist een campagne tegen afleiding in het verkeer. http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/vvn_start_campagne_tegen_afleiding_in_verkeer_1_596254

Het beste antwoord

Het artikel uit het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels dat het vasthouden van een mobiele telefoon strafbaar stelt spreekt enkel van een mobiele telefoon.

De Nota van Toelichting die bij dit artikel hoort is uitgebreider en stelt dat:
"De oorzaak hiervan is gelegen in een tweetal factoren. Ten eerste is bij het handmatig telefoneren - vaak gedurende enige tijd - slechts één hand beschikbaar voor het verrichten van de noodzakelijke verkeershandelingen. Ten tweede wordt de aandacht van de bestuurder door het voeren van een telefoongesprek afgeleid van de verkeerssituatie. Door de combinatie van deze twee factoren ontstaat een niet te veronachtzamen risico voor de verkeersveiligheid"

Deze Nota wordt dan ook meegenomen in uitspraken van rechters. Op 4 augustus 2005 is in Den Haag een vrouw bekeurd die tijdens het rijden continu haar oortje moest vasthouden. Deze vrouw heeft het ook voor laten komen en is veroordeeld, ook in Hoger Beroep (LJN: AZ5407).

De overweging van de rechter is dan ook geweest:

"3.10 Met betrekking tot het als bestuurder tijdens het rijden mobiel telefoneren waarbij het oortje van de handsfreeset continu in de hand aan het oor wordt gehouden, overweegt het hof dat aan deze vorm van telefoneren tijdens het rijden inherent is dat de betrokkene - gedurende enige tijd - slechts één hand ter beschikking heeft voor het verrichten van de noodzakelijke verkeershandelingen. Dat brengt mee dat niet alleen het telefoongesprek afleidt van de verkeerssituatie, maar ook dat de bestuurder fysiek te veel betrokken is bij het voeren van het telefoongesprek en daardoor minder goed in staat is de benodigde verkeershandelingen te verrichten. Blijkens de Nota van Toelichting ontstaat juist door deze combinatie van factoren een niet te veronachtzamen risico voor de verkeersveiligheid.

3.11 Uit het voorgaande volgt naar het oordeel van het hof dat het continu vasthouden van het oortje van de handsfreeset tegen het oor tijdens het rijden onder "vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden" moet worden verstaan. "

(Art 61A RVV:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.)

Dus ja, je kan er wel een bekeuring voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord, ik zal hem nog even open houden, kun je nog wat plusjes verdienen.

Andere antwoorden (1)

Het lijkt mij van niet; een mobiel is tijdens het (auto)rijden verboden, omdat je iets in je hand hebt, en hierdoor niet met twer handen aan het stuur kunt. Als je een carkit vasthoud tijdens het rijden, zit je met hetzelfde probleem.
Het lijkt mij dus vrij logisch, dat het rijden met een carkit in de hand verboden is.

Toegevoegd na 35 seconden:
*twer = twee