Op mijn werk stond ik voor de hoofdingang te roken. en er zijn fotos gemaakt. mag dit?

Stond voor de hoofdingang te roken buiten het hek. Nu heeft het hoofd van personeelszaken vanuit zijn kantoor een foto gemaakt van mij en gemaild naar meerdere teamleiders. Mag dit uberhaupt wel? Ik voelde me echt bespioneert. Mvg

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Ritsuka
een jaar geleden
Wat zijn de regels over roken op het werk? Bij ons moet je op een speciale plek staan, en mag je niet in het zicht van de hoofdingang roken ivm klantbezoeken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Is bij ons hetzelfde, je mag daar niet roken.
tinus1969
een jaar geleden
Als je weet dat het niet mocht, waarom deed je het dan?
Ritsuka
een jaar geleden
In dit geval is het bewijslast voor een gemaakte overtreding.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Los van het feit of het wel of geen overtreding is, is het niet op voorhand noodzakelijk de gemaakte foto ook te verspreiden.
Ja het mag, maar ik vind het nog steeds niet netjes van PZ.
Adriana3
een jaar geleden
in werktijd niet op je werkplek zijn is vermoedelijk iets wat in ieder geval niet mag...

Antwoorden (3)

Jij stond op de openbare weg, dus ja, daar mogen foto's van gemaakt worden. Die foto's mogen ook verspreid worden, al is het zeker niet netjes wat PZ gedaan heeft.
De vraag is vermoedelijk meer: mag een werkgever roken BUITEN de poort verbieden? Nee, want ook hier geldt: het is openbaar terrein, daar mag gerookt worden. Binnen de poort, op privé terrein is het een ander verhaal, daar mag een werkgever roken wél verbieden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Je mag foto's maken en publiceren van mensen die zich op plaatsen bevinden die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat zijn openbare plaatsen bv straat. Of plaatsen met een openbaar karakter bv de niet afgesloten parking van een supermarkt.
Dus iemand die bv een foto neemt van de Kalverstraat in Amsterdam mag dit doen en ook deze foto "publiceren".
Dus het gaat niet zozeer over het feit dat je een foto maakt, wel wat je ermee doet. Dus een foto nemen op privé terrein dat geen openbaar karakter heeft, mag wel, maar die mag niet openbaar gemaakt worden.
De vraag is: waar bevindt zich dat hekken van de hoofdingang. Is dat op een afgesloten terrein of is dat op een terrein waar iedereen zomaar kan passeren (openbaar terrein of terrein met openbaar karakter). Als dit gewoon een openbaar terrein is of een terrein met openbaar karakter, mag hij foto's nemen en "publiceren" dus ook aan de ceo tonen bv. Heb je bv een badge nodig om het bedrijfspark binnen te komen, mag hij dat niet.
(Iets anders is waarom je op straat rookt als het duidelijk is dat het bedrijf dat niet leuk vindt. Ook al is er wettelijk misschien geen belemmering. Maar bon, daar ging je vraag niet over).
een jaar geleden
Het hangt af van de regels van je werkgever. Als het rookbeleid van je werkgever het verbiedt om te roken bij de hoofdingang, dan mag je dit niet doen. Neem contact op met je werkgever om te vragen wat de regels zijn.
9 maanden geleden