Hoe en onder welke voorwaarden kan ik mijn rijbewijs terugkrijgen?

Een maand geleden ben ik met de auto tegen een muur op gereden omdat ik er een einde aan wilde maken. Ze hebben een drank en drugstest gedaan en beide waren negatief. De politie heeft mijn rijbewijs ingenomen. Kan ik mijn rijbewijs terugkrijgen en hoe kan ik hem terugkrijgen? Word dit naar het CBR gestuurd of beslist de politie hier zelf over?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
ronron1212
een jaar geleden
Daar beslist de rechter over
ronron1212
een jaar geleden
De politie heeft je vast wel geïnformeerd over de procedure
Cryofiel
een jaar geleden
Niks rechter. Gewoon CBR.
ronron1212
een jaar geleden
Gewoon even lezen voor je wederom wat roep
https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/verkeersovertredingen/rijbewijs-ingevorderd
@Cryofiel
Cryofiel
een jaar geleden
Goede link.

Nu alleen nog even lezen. Er staat letterlijk: "U kunt ook wachten op de beslissing van de officier van justitie over uw rijbewijs".
ronron1212
een jaar geleden
Nogmaals lezen je kunt ook direct contact zoeken of wachten op de officier @Cryofiel
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel Heeft u uw ingevorderde rijbewijs dringend nodig, bijvoorbeeld voor uw werk? Vraag dan binnen 10 dagen uw rijbewijs terug aan de officier van justitie. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief verzoek om teruggave rijbewijs. Leg duidelijk uw redenen voor het verzoek uit. Mogelijk krijgt u uw rijbewijs tijdelijk terug. U kunt ook wachten op de beslissing van de officier van justitie over uw rijbewijs. Hij moet binnen 10 dagen nadat de politie uw rijbewijs innam, beslissen of u uw rijbewijs terugkrijgt. Doet hij dat niet? Dan moet u uw rijbewijs direct terugkrijgen.
Cryofiel
een jaar geleden
Precies!

Geen rechter dus.
ronron1212
een jaar geleden
Ik wordt zo moe van jou @Cryofiel
Cryofiel
een jaar geleden
Het kan inderdaad vermoeiend zijn te ontdekken dat je standpunt onjuist blijkt te zijn.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel ja hoor je bent een geweldige ????????????????????
ronron1212
een jaar geleden
Dit was een goede reactie @Cryofiel Niks rechter. Gewoon CBR.
Cryofiel
een jaar geleden
Lees je nu eens in. AlphaLimaSierra heeft hieronder een uitstekende verwijzing gegeven.

Hier de wetstekst:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2023-01-01#HoofdstukVI_Afdeling9_Paragraaf1_Artikel130

Het is volkomen duidelijk dat het CBR hierover gaat. Je kunt er zoveel woorden aan vuilmaken als je wilt, het is en blijft het CBR.

Die rechter komt er niet aan te pas.

(Tenzij je het niet eens bent met de beslissing van het CBR. Dan kun je naar de rechter stappen. Net zoals je naar de rechter kunt stappen als je het niet eens bent met een beslissing van de Belastingdienst, of met een maatregel van de gemeente, of met een beslissing van je internetprovider, of met ... enzovoort.)
TurfGraver
een jaar geleden
@ronron1212, jij doet mij denken aan een schaakspel tegen een duif.
Cryofiel
een jaar geleden
:-)

Leuke en treffende beschrijving!

Mij doet zulk gedrag denken aan typisch wappie-gedrag:
- wegduiken voor vragen
- niet op de ander ingaan
- geen kennis hebben
- zich niet inlezen
- overtuigd zijn van zichzelf
- de ander dom vinden Maar dat schaakspel tegen een duif... hilarisch, die ga ik onthouden!

Antwoorden (2)

Het CBR beslist hier over.

Uw rijbewijs is ingenomen op grond van art 130 wvw. Poging zelfdoding in het verkeer is een van de beschreven redenen omhet rijbewijs in te nemen. Dit omdat er twijfel is of u nog wel geschikt bent om een voertuig, waar een rijbewijs voor nodig is, te besturen. Dit zal door het CBR verder onderzocht gaan worden.

Voor nadere info kunt u contact opnemen met het CBR.
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/verkeersovertredingen/rijbewijs-ingevorderd
Cryofiel
een jaar geleden
Inderdaad, het CBR gaat hierover. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2023-01-01#HoofdstukVI_Afdeling9_Paragraaf1_Artikel130

De rechter kun je pas inschakelen wanneer je het niet eens bent met de beslissing van het CBR. Maar dat staat los van de vraag. Je kunt namelijk *altijd* naar de rechter stappen als je het niet eens bent met de beslissing van welke instantie dan ook.
Zeker 2 jaar lang mag je geen voertuig besturen.
een jaar geleden