vroeger moest je eerst voor de wet trouwen, daarna mocht pas een kerkelijk huwelijk. Is dat nog steeds zo?

Toegevoegd na 12 uur:
Computoon: dank voor je reactie. maar zou het alleen om praktische redenen zo zijn??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
erotisi
6 jaar geleden
ja
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerkelijk_huwelijk

Antwoorden (3)

Dat is in Nederland nog steeds zo.

Het is een uitermate praktische regel. Zou het niet zo zijn, dan zou de geestelijke (of het kerkgenootschap) vooraf het onderzoek moeten instellen of de huwelijkskandidaat toevallig niet toevallig al met een ander getrouwd is, onder curatele staat danwel wil trouwen met iemand met wie wettelijk niet getrouwd mag worden.

Een kerkgenootschap heeft niet de wettelijke bevoegdheden om hiernaar onderzoek te kunnen doen. Verder zijn er de praktische bezwaren als kennis en tijd.
Computoon
6 jaar geleden
In Nederland, waar we scheiding van kerk en staat hebben, is alleen een huwelijk onder wet geldig. Het kerkelijk huwelijk is voor NL ingezetenen niet-erkend. Bovendien zal je als je in de kerk "trouwt" de huwelijksakte aan de voorganger moeten laten zien. Bij ontbreken zal de voorganger de huwelijksplechtigheid niet door laten gaan

Toegevoegd na 2 minuten:
Het woord "vroeger" in je zin klopt overigens niet. vroeger kon je namelijk alleen in de kerk trouwen en dat werd erkend. juist in deze moderne tijd moet je (eerst) voor de wet trouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat ik het sterker vertellen vroeger was deze verplichting er niet. Dus het kerkelijk huwelijk was even geldig als het burgerlijk huwelijk.

En nu is deze verplichting wel van kracht in Nederland overigens al zeer lang.
En ook is het tegen de wet, het kerkelijk huwelijk is ook geldig. De meeste kerken maken geen gebruik van dit recht, want het levert veel problemen op en boetes op. Alleen in noodgevallen zal van dit recht gebruik gemaakt worden. En dan nog kan erkenning van het kerkelijke huwelijk geweigerd worden, als niet aan alle eisen was voldaan.

Om deze reden dien je de papieren van het burgerlijk huwelijk bij je hebben bij het kerkelijke huwelijk.

Zelf ben ik getrouwd in het buitenland in een kerk zonder dat ik deze papieren bij mij had, maar gelukkig had ik een jurist naast mij. Maar ik heb wel een huwelijk certificaat van het kerkelijk huwelijk. En mijn woord dat ik al burgerlijk getrouwd was en die van de getuigen was voldoende voor het kerkelijk wetboek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is mogelijk om wel voor de kerk getrouwd zijn niet niet voor de wet. En sommige kerkgenootschappen accepteren het burgerlijke huwelijk wel, maar niet de burgerlijke scheiding. Het zit een stuk ingewikkelder. Maar je bespaart je heel veel problemen als er eerst voor de burgerlijke wet en dan pas voor kerkelijke wet te trouwen.