Mag je een kind de toegang weigeren i.v.m. gedrag diens ouders?

Bij onze organisatie loopt een kind, diens ouder het voor één van onze vrijwilligers onmogelijk maakt nog plezier uit het vrijwilligerswerk te halen. Er gaan nu geluiden op om het kind dan maar te weigeren, maar hier heb ik mijn vraagtekens bij. Kan dat zomaar? Wat is anders wel wenselijk?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Neem aan dat voor deelname, toegang er regels zijn of zo?
In hoeverre worden deze niet nagekomen door wie?
tinus1969
een jaar geleden
Je bent onduidelijk mbt wat die ouders doen, behalve dat het ‘één van onze vrijwilligers onmogelijk maakt nog plezier uit het vrijwilligerswerk te halen’. Schelden? Bedreigen?
Inekez1
een jaar geleden
Ik neem aan dat er soort van reglement is voor kinderen en ouders, waarin staat wat wel en niet mag of moet. Als ouders zich daar niet aan houden, spreek je ze daarop aan. Werkt dat niet, dan stuur je ze een formele waarschuwing (brief of e-mail) waarin je vermeldt dat het kind niet meer welkom is als het gedrag niet verandert. Dit zijn zaken die door het bestuur moeten worden aangepakt, niet door de betreffende vrijwilliger. Los hiervan is ook de vraag: wat is het doel van de organisatie en wat is de doelgroep kinderen? Zijn dat juist kwetsbare kinderen uit gezinnen waar het thuis ook allemaal niet soepel op rolletjes loopt, dan kun je verwachten dat er wel eens spanningen ontstaan met ouders. Afhankelijk van het geval, kan de conclusie dan misschien ook zijn dat de betreffende vrijwilliger niet geschikt is om te werken met deze doelgroep. In dat geval moet je (ook) met de vrijwilliger in gesprek en misschien iets van coaching of extra begeleiding aanbieden.
wieweet
een jaar geleden
het lijkt me sterk (en onethisch) dat je een persoon (kind) kunt weigeren door het gedrag van een ander persoon (ouder). je kunt uiteraard wel de persoon (ouder) met het ongewenste gedrag weigeren. Dit kan uiteraard het gevolg hebben dat de ouder het kind niet meer brengt, maar dat is dan de keuze van de ouder.
Cryofiel
een jaar geleden
Wat doet die ouder dan?

Komt de ouder ter plaatse en is hinderlijk?

Brengt de ouder het kind te laat, of haalt hij het kind te vroeg of te laat op?

Belt de ouder continu met onredelijke verzoeken?

Iets anders?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@wieweet met de beperkte informatie die we hier hebben, denk ik dat jij een hele zinnige opmerking maakt! Als het een antwoord was zou ik er zeker een plusje voor geven.
wilkers
een jaar geleden
Het gaat om de ex van een van de vrijwilligers en deze maakt het (ook buiten onze organisatie) deze vrijwilliger erg moeilijk.
Het gaat om foto's die we plaatsen en daar houden we ontzettend veel rekening mee. Nu zijn er een paar groepsfoto's, waar kind in kwestie heel klein en onherkenbaar in beeld is gekomen. Ouder weigert contact op te nemen met het bestuur en alles moet via de vrijwilliger in kwestie spelen. Het bestuur heeft bepaald dat als er klachten zijn deze via het bestuur ingediend moeten worden en niet via de vrijwilliger / de ex partner.
anneliez
een jaar geleden
Dan moet het bestuur zelf in actie komen om de vrijwilliger te steunen. dus zelf contact met die ouder, omdat vrijwilliger te persoonlijk betrokken is
Cryofiel
een jaar geleden
En de vrijwilliger zou bij elk contact kunnen reageren met "daar ga ik niet over, hiervoor moet je bij het bestuur zijn".
tinus1969
een jaar geleden
@Wilkers, dit is een lastige situatie omdat de ex-partners hun vechtscheiding over de rug van jouw organisatie uitvechten.
Ten eerste: plaats geen foto’s meer van het betrokken kind, ook geen groepsfoto’s want je staat juridisch zwak tov de klagende ouder.
tinus1969
een jaar geleden
Ten tweede: Bepaal als bestuur wat je wil, en voer dit consistent uit. Er zijn verschillende opties, inclusief het verwijderen van zowel vrijwilliger als kind.
Ten derde; mijn optie zou zijn om als bestuur de klagende ouder te mailen dat klachten aan bestuur moeten worden gestuurd en dat de vrijwilliger (de andere ex-partner) toestemming heeft om mails aan bestuur door te sturen.
tinus1969
een jaar geleden
Ten vierde: overweeg om deze vrijwilliger GEEN activiteiten meer te laten doen waar haar eigen kind bij is.
tinus1969
een jaar geleden
Ten vijfde: overweeg om tegenover de klagende ouder te benoemen dat je de indruk hebt dat klachten over de activiteiten van de organisatie, en persoonlijke problemen met de vrijwilliger door elkaar lopen, en verzoek klager om die twee aspecten te scheiden.
Ten zesde, stel één contactpersoon aan die met klager communiceert; de rest verwijst consequent naar deze contactpersoon.
wilkers
een jaar geleden
Vrijwilliger neemt het kind alleen mee naar activiteiten, als het kind op dat moment bij hem is. Moeder heeft het kind nog niet eerder bij ons gebracht. Er is nog geen e-mailadres bekend, maar wellicht dat er via social media contact opgenomen gaat worden.
tinus1969
een jaar geleden
En wie gaat er contact opnemen? Waar klaagt deze ouder (blijkbaar de moeder) nou allemaal over? Heb je daar als organisatie zicht op?
Wees voorzichtig; dit is een vechtscheiding, de ex-echtgenoten gooien met modder naar elkaar. Let goed op welke klachten daadwerkelijk over de organisatie gaan.
wilkers
een jaar geleden
Dat het om een vechtscheiding gaat was mij inderdaad duidelijk. Daarom leek het mij ongepast om contact via de vrijwilliger (haar ex) te blijven laten lopen en dat toekomstige klachten alleen direct via de stichting lopen. Dit weigert zij, waardoor er de laatste weken geen acties meer zijn uitgevoerd.
tinus1969
een jaar geleden
Wat is jouw rol hierbij Wilkers? Ben je direct betrokken, bv als bestuurslid vd stichting?
tinus1969
een jaar geleden
Weet jij waar zij concreet over klaagt?
wilkers
een jaar geleden
Hartelijk dank, het is mij duidelijk wat de wenselijke stappen zijn. De klachten gaan concreet vooral over foto plaatsingen, waar al rekening mee gehouden worden. In de komende bestuursvergadering staat het op de agenda en wordt er een brief gestuurd dat klachten via het officiële kanaal gedaan mogen worden en niet via vrijwilligers die daar niet over gaan.
tinus1969
een jaar geleden
Ik hoop/neem aan dat je die foto’s dus niet meer plaatst?

Geef als eerste antwoord