Waarom is de spreuk "white lives matter" discriminerend en de spreuk "black lives matter" niet?

Naar aanleiding van dit artikel:
https://www.ad.nl/binnenland/om-racistische-teksten-op-erasmusbrug-zijn-strafbaar~ac89af2e/

Al twijfel ik of in dit artikel discriminatie de juiste woordkeus is. Ik denk dat racistisch een betere keus is.

een jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Vortexxx
een jaar geleden
Rascistisch is het zeker niet, wit of zwart is immers geen ras, Chinees, Turks, Mexicaans is dat echter wel. Bij 'BLM' leuzen stonden mensen te juichen in mijn opinie moet 'WLM' dan ook mogen, ik vond BLM sowieso een holle frase want alle levens doen er toe, ook die van dieren, maar die worden voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten, kijk dat is pas rasistisch(!)
LeonardN
een jaar geleden
Bijzonder dat OM direct stelt dat dit strafbaar is en ze niet zeggen dat ze gaan kijken of dat zo is via de rechter. Ik zou diezelfde leus (los van de kennis dat dit blijkbaar door extreem rechtse partijen als leus wordt gebruikt) ook kunnen gebruiken* in een discussie met BLM-aanhangers, die trouwens ook al vaak niets moeten hebben van de leus "All Lives Matter". Ik hoop dat de rechter anders oordeelt, niet omdat ik racisten een warm hart toedraag (in tegendeel) maar omdat in mijn ogen direct ingaat tegen de vrijheid van meningsuiting. Als het ene kamp BLM mag zeggen, mag het andere kamp WLM zeggen (in mijn ogen vallen beide prima onder de vrijheid van meningsuiting), anders is er juist een vorm van discriminatie aan de gang.
*Bijvoorbeeld juist om in te laten zien dat de leus BLM net zo goed een racistische ondertoon heeft.
tinus1969
een jaar geleden
@Vortexxx, je schreef: ‘Rascistisch is het zeker niet, wit of zwart is immers geen ras, Chinees, Turks, Mexicaans is dat echter wel. ’
Nou is het hele idee van mensenrassen dubieus, maar juist wit of zwart wordt nog wel eens als ras gezien, en Chinees, Turks, Mexicaans niet.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN zie het antwoord van @Thecis. Je kunt lang praten of de kreet WLM cq BLM intrinsiek racistisch is - maar de kreet WLM is inmiddels gekaapt door extreemrechts en in die context niet meer neutraal. Vergelijk het getal 1488 (of 1312).
Thecis
een jaar geleden
ik vind WLM ook niet racistisch. Ik kon er ook niet goed tegen dat mensen aangesproken werden op WLM of ALM.
Echter, in het geval van Rotterdam ging het ook gepaard met "14 woorden" (zie ook nu.nl artikel). Juist daardoor heeft het een heel duidelijke verwijzing naar extreem rechts en is de WLM niet meer als onafhankelijk te zien of puur als vrijheid van meningsuiting (waar ook grenzen aan zitten). De context in dit geval maakt het zeker een racistische uitspraak.
LeonardN
een jaar geleden
"Je kunt lang praten of de kreet WLM cq BLM intrinsiek racistisch is"
-Dat is het niet.
"maar de kreet WLM is inmiddels gekaapt door extreemrechts en in die context niet meer neutraal."
-Daardoor is het nog niet racistisch in mijn ogen. Zolang ik het bijvoorbeeld zeg zonder die context, zoals ik ook gewoon een
getal als 1488 of 1312 kan gebruiken.
WLM zeggen of schrijven IS dus niet racistisch, je KAN het racistisch bedoelen. En dat onderscheid is van belang in mijn ogen, dat dus niet iedereen die straks iets zegt zomaar als racist wordt weggezet.
AH kan je ook zien als Adolf Hitler, maar is in Nederland gewoon een winkelketen.
De stelling in de vraag:
"Waarom is de spreuk "white lives matter" discriminerend en de spreuk "black lives matter" niet?"
Klopt dus in mijn ogen niet.
"en is de WLM niet meer als onafhankelijk te zien"
Dat is dus een gevaarlijke denkfout in mijn ogen, die hoop ik een rechter niet zal nemen.
Ik vrees voor de vvmu als ik OM en jullie zo lees.
paulus811
een jaar geleden
Op de Erasmusbrug werd niet alleen deze tekst geprojecteerd, dan had het zo'n vaart niet gelopen vermoed ik. Er waren ook verwijzingen naar nazistische websites te zien. En of het discriminerend is, is ook nog maar de vraag, er is nog geen uitspraak over geweest. Sterker nog, men weet nog niet eens wie ervoor verantwoordelijk is/zijn.
HeerVoldemort
een jaar geleden
@LeonardN Had je deze racistische Albert Heijn dan al gezien? Filiaal 1488:
https://www.ah.nl/winkel/albert-heijn/leiden/stevensbloem/1488 En filiaal 1312:
https://www.ah.nl/winkel/albert-heijn/hilversum/seinstraat/1312 Maar zonder dollen.
Ik vind het ook een gevaarlijke ontwikkeling op het gebied van vvmu. En ik ben benieuwd hoe de rechter het gaat zien. Ik snap dat mensen een conclusie trekken door de bijgevoegde nazi leuzen. Maar het moet wettelijk wel kloppen.

Antwoorden (2)

De White Lives Matter-beweging ontstond als tegenwicht tegen de Black Lives Matter-beweging. Black Lives Matter begon in de Verenigde Staten, omdat zwarte mensen daar veel vaker slachtoffer worden van politiegeweld dan witte mensen.

De directe aanleiding tot de BLM-beweging was de vrijspraak van George Zimmerman, die in 2012 de ongewapende zwarte tiener Trayvon Martin doodschoot. De term werd vooral gebruikt in de vorm van een hashtag op sociale media: #BlackLivesMatter.

Na de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd in 2020 als gevolg van politiegeweld werd de beweging breder. Ook andere systematische ongelijkheden op basis van afkomst werden aan de kaak gesteld. In Nederland bestaat zulke ongelijkheid ook, en de BLM-beweging kwam in 2020 ook hier van de grond.

Extreemrechtse groeperingen die de leus "White Lives Matter" gebruiken, zeggen dat witte levens meer waard zijn dan zwarte levens. De White Lives Matter-beweging is opgericht door neonazi's en aanhangers van witte suprematie. De racistische Amerikaanse beweging Ku Klux Klan heeft de term bekender gemaakt.

Amerikaanse mensenrechtenorganisaties hebben de White Lives Matter-beweging in 2016 op de lijst met haatzaaiende groeperingen gezet.

https://www.nu.nl/binnenland/6245549/hierom-zijn-leuzen-als-white-lives-matter-en-de-veertien-woorden-racistisch.html
een jaar geleden
Het ligt er naar mijn idee ook aan wie het zegt. Als ik zeg dat white lives matter, dan bedoel ik ermee dat het leven van een blanke belangrijk is. Net zo belangrijk als dat van een donker iemand. Lijkt mij niks mis mee, is niet discriminerend. Ik maak immers geen onderscheid in kleur.
een jaar geleden