Krijg ik het gezag over mijn kind als ik curateel sta maar wel een geregistreerd partnerschap heb?

- het gaat om de Nederlandse wetgeving
- ik heb toestemming van mijn Curator om een geregistreerd partnerschap te mogen met mijn vriend. krijgen wij allebei automatisch het gezag over onze kind ook als ik curateel sta (moeder) ?
Zo nee wie krijgt dan het gezag (een voogd?) Of mijn vriend?)
- vanaf 1 januari 2023 weet ik dat de regels in Nederland over gezag veranderd zal worden veranderd daar iets in voor mij?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Zolang jij onder curatele sta kun je geen gezag over je kind krijgen.
Je kunt de rechter vragen of je (nieuwe) partner gezag kan krijgen maar automatisch gebeurd dat niet (ook niet met nieuwe regels voor een kind dat voor 1 januari 2023 is geboren).
Om gezag als partner te krijgen is toestemming van de moeder nodig, ben bang dat als die onder curatele staat dat die dan niet (door haar) gegeven kan worden.
tinus1969
een jaar geleden
Woon je samen op die zorgboerderij?

Het beste antwoord

Jij krijgt geen gezag (want je staat onder curatele) maar je partner wel ( want er is een officieel geregistreerd partnerschap). Dat de regels mbt erkenning op 1 januari 2023 veranderen doet er daarbij niet toe want aparte erkenning is niet nodig.

Zeker als je niet samenwoont is dat een onpraktische situatie die gegarandeerd de aandacht van Bureau Jeugdzorg zal trekken.
tinus1969
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@tinus1969
Vraag van mij... wanneer de curatele beëindigd wordt. Krijgt de vragenstelster dan alsnog gezag over haar kind ?
En in de tussentijd, deelt de curator dan het gezag met de vader ? Of is de vader de enige met gezag over het kind ?
tinus1969
een jaar geleden
Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat de moeder bij het einde vd curatele automatisch (van rechtswege) terugkrijgt.
tinus1969
een jaar geleden
In dit specifieke geval doet dat er niet zo toe. Ik maak me meer zorgen om wat Jeugdzorg doet.