Zijn amerikaanse staffords welkom in zweden?

Wij willen heel graag met onze stafford naar zweden. Ik weet dat sommige rassen niet overal welkom zijn. Over zweden kan ik niks vinden, wel Denemarken en daar zijn ze verboden/of met veel regels. Iemand die dit weet?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (1)

Ja. Het maakt niet uit welke hondensoort jij als huisdier hebt; indien je voldoet aan onderstaande voorwaarden dan mag het dier mee op vakantie naar Zweden.

De hond moet verplicht gechipt en geregistreerd zijn voordat het dier een rabiësvaccinatie krijgt. Op de Zweedse grens zijn chiplezers die ISO-gecertificeerde chips kunnen lezen. Als jouw hond een chip heeft die door een andere chiplezer wordt geïdentificeerd dan moet je zelf de benodigde chiplezer meenemen. Maar weet je niet zeker wat voor chip jouw hond heeft, Informeer dan bij jullie dierenarts welk type chip het betreft.

Vervolgens moet dus in het dierenpaspoort vermeld staan dat jouw viervoeter ingeënt is tegen rabiës. Die inenting moet minstens drie weken voor de aankomst in Zweden zijn gebeurd en mag niet langer dan drie jaar geleden zijn geschied.

Dit hondenpaspoort is verplicht sinds 1 november 2021. In een geldig Europees huisdierenpaspoort staat alles over het eigenaarschap, chippen en vaccinaties. Je vraagt het aan bij jouw dierenarts.

Tenslotte moet je je bij de binnenkomst van Zweden samen met je hond melden bij het douanekantoor. Zoek voordat je thuis weg gaat welk douanekantoor op jullie route ligt.

P.s. Let ook op de regels van de landen waar je eventueel onderweg doorheen reist!
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zie ook https://www.woefwelkom.nl/regels-per-land-reizen-met-hond-per-auto/ Zweden Registratie: EU-dierenpaspoort en chip verplicht
Inentingen: rabiësinenting (uiterlijk 21 dagen voor de reis)
In de auto: de hond mag niet los op de achterbank, de hond moet daar in een gordel of in een bench.
Extra bijzonderheden: honden moeten bij de grens aangemeld worden. Dat kun je van tevoren doen via deze website: https://privattjanster-djuranmalan.tullverket.se/anmalan/en/djur
americanmuffin
een jaar geleden
Weet je toevallig dan ook hoe het zit met doorreis door Denemarken? Wij willen zo min mogelijk met de boot maar dan moeten we dus via Denemarken en daar zijn staffords verboden. Is hier een uitzondering op met doorreis?
Amadea
een jaar geleden
Onderweg naar Zweden mag je de Staffordshire wel meenemen, maar in Denemarken mag je niet stoppen. Met uitzondering van een korte pauze om de hond en/of het baasje te laten toiletteren.