Wat is de juridische status van doopnamen/letters?

Je hebt een achternaam en voornaam die wordt geregistreerd bij de gemeente. Deze kun je niet zomaar wijzigen. Maar geldt dat ook bij doopnamen en letters?
Kun je bijvoorbeeld zelf ook een soort doop namen erbij voegen (zonder bijv. echt gedoopt te zijn) , of is dat dan een verandering van voornaam.
Of maken doopletters geen onderdeel uit van je wettelijke naam?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
ronron1212
een jaar geleden
Volgens mijn zijn je doopnamen ook je werkelijke namen
Utrecht
een jaar geleden
Het is juist andersom: je doopnamen zijn je officiele voornamen zoals deze bij de gemeente zijn geregisteerd. Deze staan (dus) ook op je paspoort, ID en rijbewijs. Je voornaam is niet formeel vastgelegd: als je wil kan je elke dag aangesproken worden met een andere voornaam.
ronron1212
een jaar geleden
Je bedoeld dat je aanspreeknaam niet is vastgelegd je voornaam namelijk wel@Utrecht
LeonardN
een jaar geleden
@Utrecht Neen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doopnaam
"
De doopnaam is de voornaam die een kind krijgt bij de doop. Deze naam kan afwijken van de naam die bij de burgerlijke stand wordt aangegeven en ook van de roepnaam.
>>Sommigen spreken van 'doopnaam' als ze de naam bij de burgerlijke stand bedoelen.<<
"
En dat staat er dus niet bij maar is dus feitelijk onjuist en in dit geval verwarrend. Juridisch heeft een doopnaam dus geen status.
De naam opgegeven bij de burgerlijke stand is van belang.

Antwoorden (2)

Als je meerdere voornamen hebt bij de burgerlijke stand, betekent dit niet automatisch dat (een aantal van) deze "extra" namen ook doopnamen zijn.
Met je voornamen ben je geregistreerd bij de burgerlijke stand. Als je ook bent gedoopt, heb je bij je doop doopnamen gekregen. In de meeste gevallen, zal je vader, toen hij aangifte deed van je geboorte bij de gemeente, de doopnamen ook hebben opgegeven als voornamen.
Als is verzuimd om bij de geboorte de doopnamen ook te registreren bij de burgerlijke stand is het mogelijk om deze later alsnog toe te laten voegen. Ook is het mogelijk om juist je doopnamen te laten verwijderen, bijvoorbeeld omdat je niet meer gelovig bent.
Het toevoegen of verwijderen van doopnamen in de registers van de burgerlijke stand moeten via de rechtbank. Formeel heet dit een verzoek tot naamswijziging.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
OK dus stel een vader geeft de volgende naam aan zijn kind: Peter karel Maurice Linda Marco Jansen zonder dus gedoopt te zijn kan dat gewoon. Of afgekort P. K.M.LM. Jansen. Als kind de L wilt verwijderen zal hij dat aan de rechter moeten voorleggen?
tinus1969
een jaar geleden
Zoals eerder aangegeven door @LeonardN heeft de term 'doopnaam' (net als trouwens 'roepnaam') geen juridische betekenis. Juridisch tellen alleen de voornamen zoals die in de GBA staan.
De term doopnaam wordt vaak in dagelijks spraakgebruik gebruikt als tegenstelling of aanvulling op roepnaam, om te verijzen naar deze officiële voornamen.
tinus1969
een jaar geleden
Voornamen kunnen overigens niet zomaar gewijzigd worden: de voorwaarden zijn vrij streng:
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Wijzigen-voornaam
tinus1969
een jaar geleden
Maar idd, @ erotisi, om de naam Linda te verwijderen moet je naar de rechtbank.
erotisi
een jaar geleden
Geldt dat ook voor een roepnaam of is deze niet wettelijk
LeonardN
een jaar geleden
@erotisi Wat is er nu zo moeilijk aan?
De naam zoals opgegeven bij de gemeente, dus de naam die in de GBA staat is de naam die juridisch geldig is en wettelijk veranderd moet worden. Dat is dus 1 of meerdere voornamen, en een achternaam. Een roepnaam zegt niks. Ik kan jou noemen(roepen) zoals ik of jij wilt. Maar de naam in je paspoort is de naam die wettelijk geldend is.
Een roepnaam is bijvoorbeeld Wim, terwijl je Wilhelmus in je paspoort hebt staan.
Wim staat dan nergens geregistreerd.
Ik snap niet zo goed hoe je denkt dat een roepnaam wettelijk is (als deze niet gelijk is aan de GBA-geregistreerde naam).
tinus1969
een jaar geleden
Klopt wat LeonardN zegt, roepnaam bestaat wettelijk niet.
Doopnamen hebben geen enkele juridische status.
Doopnaam is een term die vaak incorrect wordt gebruikt, het refereert naar de naam die in een doopregister is opgegeven bij de kerk, niet naar de officiële naam, hoewel die vaak overeenkomend is met de officiële naam. Veel mensen hebben geen doopnaam, die zijn immers niet gedoopt.

Het enige wat juridische status heeft zijn de namen zoals opgegeven bij de Gemeentelijke Basis Administratie.
Dat zijn dus een of een aantal voornamen en een achternaam. Je kan deze ook zo vinden in je paspoort of rijbewijs.
Wil je een of meerdere van die namen veranderen zal je daarvoor naar de rechtbank moeten.

Roepnamen en/of bijnamen hebben ook geen juridische status.
Je kan je roepnaam bij wijze van zelf veranderen door te vragen of iedereen je morgen Wim noemt in plaats van Jan.
LeonardN
een jaar geleden