Is het strafbaar om bij iemands huis naar binnen te filmen zonder toestemming?

Onze buurvrouw maakt steeds foto’s en filmpjes via ons raam naar binnen. Weet iemand of dit strafbaar is en of er aangifte gedaan kan worden tegen dit gedrag?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Ja dat is strafbaar.
TurfGraver
een jaar geleden
Sterker nog: het is een misdrijf!
Kuifking
een jaar geleden
@turfgraver weet je misschien onder welk wetsartikel dit valt?
TurfGraver
een jaar geleden
art. 139f Wetboek van Strafrecht
tinus1969
een jaar geleden
Bron? Welk misdrijf precies?
Kuifking
een jaar geleden
Heel erg bedankt!
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2015-01-01/0/BoekTweede/TiteldeelV/Artikel139f/afdrukken Artikel 139f
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft: 1°.hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een WONING of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
tinus1969
een jaar geleden
Maar 139f gaat over heimelijk filmen, daar lijkt hier geen sprake van.
LeonardN
een jaar geleden
"139f gaat over heimelijk filmen"
Dat staat er niet. Het betekent uiteindelijk wel dat heimelijk filmen daar ook mee verboden is op die plekken, vandaar dat die regel veel wordt gebruikt bij stiekem filmen. Er staat wel:
"technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt".
===
Als je dus uit het raam kijkt en de buurvrouw "betrapt" op het filmen is dat blijkbaar:
niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt https://www.iusmentis.com/maatschappij/
privacy/filmen-cameratoezicht/#beslotenomgeving
"
Het is dus bijvoorbeeld verboden om zomaar de buurvrouw te filmen als zij in haar achtertuin ligt te zonnen. Ook als zij vanaf de straat zichtbaar is. Zij heeft een duidelijk privacy-belang, en er is geen aantoonbaar ander belang dat zwaarder weegt.
"
Cryofiel
een jaar geleden
Weet je misschien WAAROM buuf dat doet?

Antwoorden (1)

Ja, dat is strafbaar. Een inbreuk op je privacy. Maar of ze daarvoor ook werkelijk wordt opgepakt is de vraag natuurlijk. Aangifte doen is een heel gedoe, en de kans is groot dat je onder op de stapel komt. Het best kun je dit bespreken met de wijkagent. Misschien is het wel op te lossen met een stevig 'foei-gesprek', en zo nee dan kun je nadenken over drastischer stappen.
teusvh
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Strafbaar op grond van welk wetsartikel?
TurfGraver
een jaar geleden
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2015-01-01/0/BoekTweede/TiteldeelV/Artikel139f/afdrukken
tinus1969
een jaar geleden
Maar dat gast over heimelijk filmen.
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969
Nee dat is een misconceptie. (een begrijpelijke)
Herhaal maar het woord "heimelijk" uit dat artikel.