Is het strafbaar om kopieën van id bewijzen te bezitten?

Hoi, jaren terug heb ik op school random papier gepakt uit de papierbak op school. Dit bleken kopieën van ID bewijzen te zijn. Is het bezitten van deze ID bewijzen strafbaar?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
HoeDan123
een jaar geleden
Het is niet een handige actie. dat onder artikel 101c. Prive informatie zal nooit gedeeld mogen worden met derden. Bij een grootschalig incident kan daar een celstraf van maximaal twee jaar op staan.
Antoni
een jaar geleden
@HoeDan123, artikel 101c waarvan?
AnnBoo8146
een jaar geleden
Ik weet niet in hoeverre jij strafbaar bent. In de huidige tijd, zou de school zich schuldig hebben gemaakt aan het veroorzaken van een datalek.
Maar ik zou deze kopieën vernietigen. Want als deze in verkeerde handen terecht komen, kan dat vergaande gevolgen hebben voor de personen van wie de echte ID-bewijzen waren.
Pieterke
een jaar geleden
Haal ze door de papiervernietiger, dan weet je zeker dat jij en evt. anderen geen problemen krijgen.

Antwoorden (1)

Op zich niet, maar het maakt je wel verdacht, vooral omdat je noch de school noch de betrokkenen iets erover meldde, waardoor het als verduistering en onrechtmatige toe-eigening van persoonsgegevens en privacyschending kan worden gezien.

Ik zou het door de versnipperaar halen. Dat had die school trouwens zelf beter al gedaan.

Die school gaat wel heel nalatig om met zulke gegevens. Ik zou dat daar aan de orde stellen. Reageren ze er niet op kun je een journalist er vertrouwelijk over tippen.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
Dit is een heel vreemd tegenstrijdig verhaal in mijn optiek.
===
"Op zich niet"
"waardoor het als verduistering en onrechtmatige toe-eigening van persoonsgegevens en privacyschending kan worden gezien."
Dat lijkt me een beschrijving van iets strafbaar, dus hoe kom je dan bij "Op zich niet"?
Waarom is je antwoord niet:
Ja, je maakt je schuldig aan "verduistering en onrechtmatige toe-eigening van persoonsgegevens en privacyschending"?
Wat is zeg maar hetgeen wat de vrager heeft gedaan dat je doet zeggen dat deze niet strafbaar is?*
==
Ook het verhaal over "melden" snap ik niet. Bedoel je dat de vrager dit had moeten melden? En dat deze dan minder strafbaar was? Of minder verdacht?! *Ik zeg niet dat de vrager volgens mij wel of niet strafbaar is, ik snap jouw redenering gewoonweg niet.
Sprinter
een jaar geleden
1. Er is zeer waarschijnlijk geen sprake van een strafbaar feit: afval ontvreemden is niet altijd als een strafbaar feit afgedaan, en bovendien ontbreekt de intentie. Dus zijn er geen rechttoe rechtaan antwoorden te geven, want het gepleegde valt zeer waarschijnlijk onder het civielrecht.
2. Vervolgens haal ik aan wat in het Nederlandse civielrecht geldt.
3. Het melden doe je uit verantwoordelijkheidsbesef, om te voorkomen dat zoiets nog eens voorvalt. Datalekken ben je trouwens verplicht te melden, en je mag er zeker geen misbruik van maken, want dat leidt tot het strafbare feit van identiteitsdiefstal met bijbehorende fraude.
4. CT5555 voelt zelf al nattigheid: hij had zich die papieren niet toe moeten eigenen. Ik geef aan dat hij ze beter vernietigt dan wel ze in goede handen overlevert: aan de school, de politie, pers, desnoods aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ze behouden terwijl je aanvoelt dat je ze niet in je bezit hoort te hebben, wat zegt dan je gezond verstand? Juistem.
Sprinter
een jaar geleden
Ik refereer ook aan de Responsible Disclosure procedure waar ik me als ethisch hacker aan te houden heb. Deze geldt evenzeer offline, als je privacygevoelige gegevens in handen krijgt. Voor de pers geldt de journalistieke beroepscode.
LeonardN
een jaar geleden
"afval ontvreemden is niet altijd als een strafbaar feit afgedaan"
A. Daar zeg je niks over in je antwoord.
B. Had je dat wel gedaan, had je in deze zin onjuist gebleken. Afval in een prullenbak die in een gebouw staat is nog steeds eigendom van de eigenaar van dat pand. En valt dus in die zin wel onder een strafbaar feit.
"2. Vervolgens haal ik aan wat in het Nederlandse civielrecht geldt."
Wat is dat dan? Kan je een link geven naar de wet waarop je doelt?
===
https://indebuurt.nl/amersfoort/gemeente/mag-dat-zomaar-spullen-of-meubels-uit-een-container-of-op-straat-meenemen~108298/
Lees onder kopje "Containers"
Zit het afval in een container, dan ligt de kwestie íets lastiger. Stel een kledingzaak gooit oude kledingstukken in hun kliko, dan mag je de kleding daar niet uit halen, omdat deze nog eigendom is van de winkel.