Moeten auto's met een AA kenteken zich ook aan de regels houden ?

Gisteren werd ik ingehaald door een auto met kenteken AA-50 (wie zou hierin gezeten hebben ?) Zelf reed ik 120, maar toen ik hem probeerde bij te houden kwam ik tegen de 140 aan (en ik moest helaas de afslag hebben) Maar deze auto moet zich toch ook gewoon aan de snelheid houden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
10.3K

Antwoorden (9)

Auto's met een AA kenteken zijn in bezit van het koninklijk huis.
En die mogen veel meer dan wij zoals je weet!
Wel hebben ze de zelfde verkeersregels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel wel, zo mogen exact het zelfde als jij op de weg, tenzij ze onder politie of Marechaussee begeleiding met zwaailicht gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze doen dat ja, maar het mag wettelijk niet.
Ja, ook zij moeten zich aan de regels houden.

11/09/2007 RVD: Communiqué van de Rijksvoorlichtingsdienst

Namens Hare Hoogheid Prinses Annette deelt de RVD mee:

Op 31 augustus jl. is na een snelheidsovertreding in Uddel (gemeente Apeldoorn) het rijbewijs van Prinses Annette tijdelijk ingenomen. De Prinses reed 155 km/uur, waar 80 km/uur is toegestaan.

Binnenkort zal deze zaak worden behandeld door de kantonrechter in het arrondissement Zutphen.

Prinses Annette betreurt de gemaakte overtreding zeer en wacht de behandeling van de zaak af.

Bron: Mediafeed / RVD / MinAZ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze moeten zich aan dezelfde regels houden omdat iedereen gelijk is.

Zij zijn alleen nog iets meer gelijk dan wij...
itsme
14 jaar geleden
AA rijden in 90% van de gevallen met chauffeurs en bewaking van het konninklijkhuis.
Deze heren zijn beedigd ambtenaren en hebben derhalve dezelfde rechten als gewoon politie personeel.
En dus ontheffing op de wegen evrkeerswet indien nodig voor de uitvoering van hun werk.

Als Alex in zijn eigen auto rijd dan niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie o Wie was dit toch?
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. zowieso al een raar kenteken
2. er zijn maar weinigen die zich aan de snelheid houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van wie er in de auto zit/rijdt gelden er aparte richtlijnen.

Zo is er vaak beveiliging rondom de voertuigen welke niet als zodannig herkenbaar zijn en zit er een chauffeur achter het stuur.

In een aantal gevallen maakt men dan gebruik van wettelijke vrijstellingen.

Overigens gelden er ook met opvalllende politievoertuigen rondom een AA kenteken verschillende manieren van vrijstellingen.

Het is dus niet zo dat men onbeperkt mag rondscheuren.

Rijdt iemand van het koninklijk huis prive in een auto al dan niet met AA kenteken zullen ze zelf aansprakelijk zijn voor boetes en eventuele consequenties, zoals in het geval van het ongeval wat prinses Maxima ooit had.

Dat geldt overigens ook voor de speciale chauffeurs, als er iets fout gaat kunnen zij aansprakelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzover ik weet kloppen de voorgaande antwoorden en dan met name op het punt dat als er een chauffeur in zit met bepaalde bevoegdheden dat er dan afgeweken mag worden van regels.

Vreemde situatie overigens, waarom zou de verkeersveiligheid ineens niet meer van belang zijn als er een politieagent of iets dergelijks achter het stuur zit? Als dit zou komen omdat die de een of andere rijopleiding heeft gedaan dan wil ik een dergelijke opleiding ook wel in de gewone rijopleiding hebben, dan kan ik dus ook veilig harder rijden.

Het argument voor beboeten (van gewone burgers natuurlijk) voor 5 km/u te hard rijden is natuurlijk de veiligheid, terwijl het (afhankelijk van de omstandigheden) helemaal niet onveilig hoeft te zijn om bijvoorbeeld 160 te rijden op sommige stukken snelweg.

Als de veiligheid dan zo belangrijk is, waarom mag oom agent, de speciale agent die als chauffeur voor AA kentekens optreedt, de diplomatiek onschendbare CD kentekenbestuurder enzovoort dan wel te hard rijden?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik was even vergeten dat er een woord bestaat voor dit verschijnsel: 'klassenjustitie.'