Kan vechten soms legaal zijn?

Allereerst, ik ben geen vechtersbaas en heb hier ook voornemen voor. Ook is deze vraag niet bedoelt om vraag voor een kennis op te lossen.

Hier de vraag:

Vanavond zijn wij met vrienden wezen uiteten. Door iets kwam het gesprek over gevechten opgang. De vraag die iemand ineens schetste was: Is vechten toegestaan als beide deelnemers hiervoor goedkeuring verlenen? In het ergste geval zwart-wit waarop zij beide instemmen tot het gevecht (met handtekening en alles)

Wat zegt de wet hierover? Afspraken of zwart wit zijn toch vaak leidend?
En bovendien zijn de 2 personen het eens en hebben dit schriftelijk afgesproken.

Ik heb dingen gelezen over zelfverdediging (wat niet van pas is in deze vraag trouwens) en over onnodig geweld. Over dat laatste kan ik mij iets indenken. Maar ondanks wat ik denk:

Wat is nou het correcte antwoord hierop. Het is onsen raadsel.
Zelf denk ik dat het een no go is, maar in geval van zwart op wit afspraken kan dit wellicht anders zijn. Hierdoor ontstond de discussie.

BVD antwoorden!

Groet J
Eerste zin is natuurlijk ‘ook geen voornemens voor’

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Niet alles wat je onderling afspreekt staat boven de wet.
tinus1969
een jaar geleden
Mbt 'Afspraken of zwart wit zijn toch vaak leidend?'
Nee. Integendeel zelfs. Denk aan drugsgebruik, of euthanasie, als duidelijke voorbeelden. De wet is leidend.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Turfgraver: ik denk dat je iets anders bedoelt dan je zegt. Sommige dingen die je met elkaar afspreekt staan wel boven de wet, andere dingen mogen wel. Maar de vraag die wordt gesteld is of alles wat je met elkaar afspreekt wettelijk mag!
LeonardN
een jaar geleden
HannekeJanssen: ik denk dat je iets anders bedoelt dan je zegt.
"Sommige dingen die je met elkaar afspreekt staan wel boven de wet"
Volgens mij staat er niks boven de wet qua afspraken.
Wetgeving garandeert juist dat sommige afspraken, geldig zijn.
Dat betekent dus juist dat ze onder wetgeving vallen.
Als iets boven de wet staat, betekent het dat het niet aan de wet is gebonden.

Antwoorden (1)

Ja. Elke dag zijn er legale gevechten, in een boksring bijvoorbeeld.
Het mag echter niet op straat (in de openbare ruimte).
Dan wordt het namelijk openbare geweldpleging.
Toegevoegd op 24 oktober 2022 20:21: bron
LeonardN
een jaar geleden
Westwood
een jaar geleden
En als je dit thuis gaat doen? Besloten ruimte. Maar iemand eindigt in het ziekenhuis? Lijkt me dat de dader dan de pineut is. Maar als die de schriftelijke afspraak toont? Is het dan goed omdat het niet openbaar was?
LeonardN
een jaar geleden
Waarom zou degene die ervoor zorgt dat de ander in het ziekenhuis belandt de pineut zijn?
Wij spreken af te gaan vechten in jouw huis.
Jij slaat mij zo hard dat ik naar het ziekenhuis moet.
Ik geef aan dat dit gebeurd is in wedstijdsituatie.
===
Mocht je het meer over de verzekeringskwestie hebben:
https://everionsport.nl/blog/vechtsport-verzekering-voor-vechtsporters-slim-en-betaalbaar/
LeonardN
een jaar geleden
Overigens heb je het steeds over een schriftelijke afspraak/contract. Dat is nergens voor nodig, kan ook gewoon mondeling.
Thecis
een jaar geleden
M9ndeling is bindend, maar zeer slecht aantoonbaar.
tinus1969
een jaar geleden
Maar dat geldt alleen voor officiële wedstrijden, georganiseerd door een erkende sportbond, met regels, scheidsrechter en medisch toezicht.
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969
Bron?
Welke wet stelt dat?
LeonardN
een jaar geleden
Daarnaast is mijn antwoord Ja op de vraag DUS correct ook al zou alleen gelden wat jij stelt. Kan vechten soms legaal zijn?
Ja.