Mijn baas heeft een camera op mijn gezicht gezet, mag dat?

Vandaag kwam ik aan op mijn werk (waar ik ruim een jaar werk) en zag ik dat er een camera recht op mijn gezicht staat. Nu zegt mijn opdrachtgever dat dit mag maar volgens mij is dit privacy schending.

Wat zeggen jullie?
Edit: verder hangen er geen camera's, niet bij de voordeur, paden of richting andere collega's.

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
tinus1969
een jaar geleden
Wat is volgens werkgever het doel van die camera?
Jrm93
een jaar geleden
Day wilt hij niet benoemen.
tinus1969
een jaar geleden
Verdenkt de baas jou van handelen in crypto onder werkrltijd?
anneliez
een jaar geleden
Wat ik zeg?
Ga solliciteren, hij is of van plan je er uit te werken, of hij vindt je zo leuk dat hij je na het werk nog wilt bekijken.

Antwoorden (2)

Een werkgever mag cameratoezicht plaatsen op de werkplek, maar daar is wel een aantal voorwaarden aan verbonden:
1. Er moet sprake zijn van een gerechtvaardigd belang. Bijvoorbeeld het voorkomen van diefstal.
2. Het cameratoezicht moet noodzakelijk zijn. Dus het doel (bijvoorbeeld het voorkomen van diefstal) kan niet op een andere manier worden bereikt.
3. Er moet een privacytoets worden gedaan, waarbij de werkgever de belangen en rechten van zijn werknemers afweegt tegen zijn eigen belangen. En als er een OR is in het bedrijf, moeten de plannen voor cameratoezicht vooraf met de OR worden besproken.
4. De werkgever moet ervoor zorgen dat de werknemers weten dat er een camera hangt en met welk doel deze camera is geplaatst.

Zoals jij het in jouw vraag stelt, lijkt het erop dat in ieder geval aan voorwaarde 4 niet is voldaan.
een jaar geleden
Jrm93
een jaar geleden
Bedankt! Eens kijken of die open staat voor een gesprek hierover.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Denk ook even na over voorwaarde 2: Hoe zou je werkgever zijn doel kunnen bereiken ZONDER camera.
Een camera recht op je gezicht mag niet! Wel in de algemene ruimtes zoals gang, voordeur, keuken, kopieerapparaat. In vergaderzaal en gespreksruimtes mag ook niet tenzij expliciet toestemming aan jou en alle andere partijen is gevraagd. Ik zou mij overigens ernstig afvragen waarom hij dat doet en voor welk soort bedrijf ik werk. Succes!
een jaar geleden