op basis van welke wetsartikelen baseert een rechter dat iemand psychisch niet goed is?

In sommige strafzaken zie je dat een verdachte geen gevangenisstraf krijgt, maar in plaats daarvan tbs of zelfs wordt vrijgesproken, omdat verdachte dan een psychisch probleem had ten tijde van het feit. Maar op basis van welke wetsartikelen baseert een rechter dat?

een jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
een jaar geleden
Op basis van Art 39 SR.
https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel39
Als men twijfelt of verdachte toerekeningsvatbaar is of niet dan laten ze dat onder zoeken door Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP).
Afhankelijk van hun bevindingen kan een rechter besluiten dat iemand niet of gedeeltelijk toerekeningsvatbaar is.

Antwoorden (1)

Niet op basis van een wetsartikel, maar op basis van raporten door medisch specialisten.
jc54
een jaar geleden