Is een ongeboren baby wettelijk beschermd?

Abortus mag tot de vrucht buiten uw lichaam zou kunnen overleven. Die grens ligt voor het strafrecht bij 24 weken. Als een 'vrucht' gedood wordt na die tijd.... waar is dan sprake van wettelijk? Is dit dan moord of een andere term? Geldt dit ook wanneer een ander persoon (bijvoorbeeld de man van de vrouw) deze 'vrucht' doodt?

een jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
een jaar geleden
@Castle, misschien geeft deze tekst enigszins een antwoord op jouw vraag: "In artikel 1:2 BW is bepaald dat het kind waarvan een vrouw zwanger is als reeds geboren wordt aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan. Dit wordt ook wel de nasciturus-fictie genoemd. In eerdere jurisprudentie werd door de rechter veelal overwogen dat uit dit wetsartikel moet worden afgeleid dat een ongeboren vrucht eerst de bescherming van het Nederlandse recht toekomt vanaf het moment dat redelijkerwijs moet worden geoordeeld dat de ongeboren vrucht levensvatbaar is." Zie https://www.kbsadvocaten.nl/de-juridische-bescherming-van-het-ongeboren-kind-verruimd/.
CHRIS82
een jaar geleden
Volgens het Nederlandse recht is pas vanaf de geboorte sprake van een mens met rechten. Er is niet één antwoord te geven op uw vraag omdat het sterk afhangt van de precieze omstandigheden.
Maar aangezien een ongeboren kind pas vanaf moment van geboorte als mens wordt gezien door de wet , zal het doden van het kind na wettelijke abortustermijn NIET als moord of doodslag worden beschouwd, want voor de wet bestaat het kind nog niet .
Er zal wél o.a . sprake kúnnen zijn van zware mishandeling van de zwangere vrouw
Antoni
een jaar geleden
@CHRIS82, hoe rijm je de informatie uit jouw reactie met de tekst in mijn reactie "[aan] een ongeboren vrucht [komt] eerst de bescherming van het Nederlandse recht toe (...) vanaf het moment dat redelijkerwijs moet worden geoordeeld dat de ongeboren vrucht levensvatbaar is"? Dat is dan toch véél eerder dan het moment van de geboorte?
Castle
een jaar geleden
Het is een mooie antwoord Antoni.
Antoni
een jaar geleden
Dank je, @Castle, maar ik vind het niet een volledig antwoord op jouw vraag. Ik hoop dat iemand anders jouw vraag nog kan beantwoorden met een uitgebreid(er)e tekst.

Antwoorden (1)

Het doden kan plaatsvinden langs 2 strafrechterlijke wegen
1 via artikel 296. Igv iemand de zwangerschap beëindigt van ongeboren vrucht. Dat is dus juridisch geen moord of doodslag
2 en via art 82a kan wel sprake zijn van moord of doodslag van een ongeboren vrucht.

https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel296
erotisi
een jaar geleden