Als iemand door toedoen van ander in ziektewet komt kan die uitkering ook op dader verhaald worden?

Stel iemand wordt het ziekenhuis in geslagen zodat persoon niet kan werken. Kan de zw uitkering ook op dader verhaald worden.

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Dat zou de verzekeraar zeker kunnen doen.
Voor de slachtoffer maakt het weinig uit (wellicht wat eigen risico kosten die anders zelf betaald moet worden).

Antwoorden (1)

Ja, dat is zeker mogelijk. Dat heet Regres.
Als de arbeidsongeschiktheid is veroorzaakt door een derde partij, bijvoorbeeld door een verkeersongeluk of geweld, dan kan de schade (bijvoorbeeld de uitkering op grond van de ziektewet) teruggevorderd worden bij de veroorzaker van de arbeidsongeschiktheid.
Dit kan een verzekeraar doen, maar ook de werkgever kan de loonkosten terugvorderen voor een zieke werknemer, en het UWV kan ook gebruik maken van het regresrecht.
een jaar geleden