Mag een werkgever eisen dat je taken doet die horen bij een andere functie?

Een kennis van me krijgt een promotie waarin hij eigenlijk een andere functietitel krijgt dan waarvoor hij het meeste werk zal doen.
Hij krijgt de functie Project Specialist, maar eigenlijk horen meer dan de helft van zijn taken bij een andere functie: Digitial Solution Business Developer.

De taken die hij voor de tweede genoemde functie moet uitvoeren, staan niet in de functieomschrijvingen van de functie Project Specialist en staan dus niet in het contract, maar worden wel van hem geëist.
We krijgen zelf het idee dat de werkgever de functie zo laag mogelijk wil houden om zo min mogelijk te moeten betalen, terwijl de werknemer dus eigenlijk grotendeels een andere (hogere) functie uitvoert.

Vandaar de vraag:
Mag een werkgever je zulke taken zomaar opleggen zonder dat je daarvoor ook die functietitel krijgt?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
crispy
een jaar geleden
Helaas zit de wereld op deze manier in elkaar. Er zijn oprecht goede werkgevers die eerlijk belonen en een goed functiewaarderingssysteem hebben, en er zijn werkgevers die een mooie 'job catalog' hebben opgesteld maar waar velen in een te lage functie worden ingeschaald om maar een lagere salarisschaal te hoeven betalen.
Het mooie van de huidige omstandigheden is dat je maar met je vingers hoeft te knippen om een nieuwe baan te vinden...

Antwoorden (1)

Nee, dat mag een werkgever niet structureel eisen. Wel moet je soms natuurlijk iets uitvoeren wat niet bij je functie past, maar dat kan alleen maar incidenteel. In je CAO of Rechtspositieregeling - als je die hebt - staat daar als het goed is iets over vermeld. En stap anders naar de vakbond / een juridisch loket.
Het is natuurlijk lastiger als je nog moet beginnen in deze baan, dan kan het zijn dat je de baan / de promotie niet krijgt als je bezwaar maakt (maar is het wel een promotie? Of is dat alleen een promotie in naam, en krijgt iemand niet meer salaris?).
een jaar geleden