Mag een werkgever verbieden om te eten op het werk, en geen pauze geven gedurende 8 uur?

Mijn baas verbiedt mij om te eten op het werk.
Tevens ben ik verplicht om 8 uur achter elkaar te werken zonder pauze.
Mag dit zomaar?

een jaar geleden
in: Wetgeving
8K
TurfGraver
een jaar geleden
"Mijn baas verbiedt mij om te eten op het werk." - Dat mag.
"Tevens ben ik verplicht om 8 uur achter elkaar te werken zonder pauze." - Nee. Na 5,5 uur werken heb je recht op min. 30 min pauze.
ronron1212
een jaar geleden
Onbetaald 30 min pauze
Ritsuka
een jaar geleden
Ik mag ook niet eten of drinken op de werkplek, maar in de koffieruimte wel. Geen pauze bij zoveel uur mag niet.

Het beste antwoord

De vraag bestaat uit twee vragen:
- verbieden om te eten op het werk
- geen pauze geven gedurende 8 werkuren..
1. Een werkgever kan niet verbieden om te eten tijdens het werk. (Voorbeeld: iemand is jarig en trakteert.)
2. Een werkgever mag in bijzondere omstandigheden geen pauze geven gedurende 8 werkuren. Standaard is dat je na 5,5 uur werken recht hebt op een pauze van een halfuur of twee keer een kwartier. Of: als het in de cao of in een bedrijfsregeling zo is bepaald: na 5,5 uur heb je recht op 15 minuten pauze. Maar er zijn twee uitzonderingen dat je helemaal geen pauze hebt:
a. Als je alleen werkt en geen contact hebt met een collega die vergelijkbaar werk doet, dan hoef de werkgever niet een pauze toe te staan.
b. Ook hoeft een werkgever niet een pauze toe te staan als het vanwege de aard van het werk onmogelijk is pauze te nemen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wettelijke-regels-pauzes-tijdens-werk
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
" Een werkgever kan niet verbieden om te eten tijdens het werk."
Dat mogen ze wel. Ik mag ook niet eten op mijn werkplek, omdat dat gevaarlijk en niet hygiënisch is (chemische stoffen etc)
Werknemers mogen alleen eten en drinken in de koffieruimte en de kantine.
SentWierda
een jaar geleden
@Ritsuka. Als je last hebt van prikhoest, mag je dan niets in je mond nemen, zoals een pepermuntje?
tinus1969
een jaar geleden
@sentWierda, er zijn plekken waar dat idd niet mag, of waar dat niet kan.
Ritsuka
een jaar geleden
Als je ziek bent, dan moet je thuis blijven.
Kauwgom of pepermunt mag inderdaad niet.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Dus eten op de wc mag ook niet? (Niet dat ik dat zou willen) maar het lijkt me sterk dat een baas toiletbezoek kan verbieden...
Ritsuka
een jaar geleden
De wc is niet mijn werkplek. Als jij graag wilt eten op de wc, veel plezier, haha. Ik mag niet naar de wc in mijn werkkleding, dan moet ik eerst omkleden. Ik probeer altijd zoveel mogelijk het naar de wc gaan te plannen met mijn pauze. En anders moet ik extra omkleden.

Andere antwoorden (4)

Ja en mee.
Je hebt recht op (onbetaalde) pauze, minstens een half uur. De werkgever kan om diverse redenen verbieden dat je eet op je werkplek.
tinus1969
een jaar geleden
Korbach
een jaar geleden
Ik heb geen pauze en kan derhalve niet anders dan eten op de werkvloer.
Het gekke is dat andere collegae wel pauze hebben.
Weer andere hebben er schijt aan.
Die hebben ook geen pauze, maar eten gewoon.
Daar wordt niks van gezegd.
Ik heb het gevoel dat ik de pispaal ben, maar weet niet hoe ik moet reageren.
tinus1969
een jaar geleden
Naar je baas stappen -en anders ander werk zoeken.
Nee dat mag niet, om de 2 uur pauze is vrij normaal, meestal 15 minuten
Om de 4 uur een half uur pauze is ook normaal
een jaar geleden
No way. Hij heeft zich te houden aan de Arbo (Arbeidsomstandigheden) wet. Daarin is regelmatig pauzeren geregeld.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
1 maal 30 minuten
Hierin is de arbeidstijdenwet relevant. In artikel 5:4 staat o.a. het volgende:
Een werknemer van 18 jaar en ouder die meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;

Oftewel: je werkgever is verplicht om pauze te geven.
Hij mag wel verbieden om op de werkplek te eten.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
pauze die onbetaald is dus hoort niet tot je werktijd.
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
Dus? Dat wordt hier ook niet beweerd.
ronron1212
een jaar geleden
@Yhecis wel eens van een aanvulling gehoord?