Wanneer is iets copyright?

is alles wat je maakt of filmt een copyright? ik had met mijn mobiel op metaldag van de Lokeren feesten enkele filmpjes opgenomen dus is het van mijn eigen en zette het op youtube nu kreeg ik van hen we hebben coy right gevonden? dus met andere woorden gelijk wat je filmt op een festival van muziek is een copy right? hoe doen andere het dan wanneer ze een clip of zo op youtube zetten?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
tinus1969
een jaar geleden
Het grootste deel van wat er op YouTube staat, staat daar idd illegaal vanwege copyright schending. Door de enorme hoeveelheid clips is het moeilijk om daar wat aan te doen; veel artiesten/rechthebbenden gedogen YouTube filmpjes bovendien als gratis reclame.
TurfGraver
een jaar geleden
Jij hebt auteursrecht (copyright) op de door jou gemaakte filmpje.
Dus iemand anders mag deze niet zomaar kopieeren en verspreiden.
Maar de muziek welke jij met je filmpje hebt opgenomen heeft ook auteursrecht.
Deze mag jij dus ook niet zomaar (of je moet toestemming hiervoor hebben) publiceren.
Antoni
een jaar geleden
@TurfGraver, over het algemeen mag je wel korte stukjes van liedjes laten horen, maar niet steeds een heel lied van het begin tot het eind. Hiermee bedoel ik overigens niet het gebruik van samples van het ene lied in een ander lied. Dat mag weer niet zo maar.
TurfGraver
een jaar geleden
@Antoni, er zijn genoeg gevallen van een YT strike bij nog geen 5 sec. muziek van een nummer. https://youtu.be/ocax7LgWHZU
Hangt helemaal van de auteursrecht houder af. Sommige zijn erg fanatiek.
Antoni
een jaar geleden
@TurfGraver, waarschijnlijk kennen die auteursrechthouders de wetgeving dan niet nauwkeurig genoeg.
TurfGraver
een jaar geleden
@Antoni, er zijn rechtzaken geweest over 3 noten.
Als het herkenbaar werk is van een ander is het auteursrechtelijk beschermd.

Antwoorden (1)

Als er ergens copyright op rust, mag je het alleen gebruiken met toestemming van de maker of wanneer je gebruik kunt maken van een uitzondering, zoals het citaatrecht.
Copyright is de Engelse term voor auteursrecht. Dat is het exclusieve recht van de maker van een werk, om dat werk openbaar te maken of te verveelvoudigen.
fremar
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Als aanvulling: vraagsteller lakotaxox heeft zelf copyright op haar filmpje maar de artiesten hebben copyright op hun muziek.