Heeft de oude huurder recht op vergoeding aan de nieuwe huurder voor zijn ingebouwde keuken?

Stel een huurder heeft een luxe keuken in zijn appartement ingebouwd. Die keuken is dan bestanddeel geworden van de woning en is hij dus zijn keuken in zekere zin kwijt (aan verhuurder). Maar mag hij wel geld vragen aan een nieuwe huurder voor deze keuken ondanks dat deze keuken niet meer van hem is?
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2004:AQ0130

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
ronron1212
een jaar geleden
Dat mag waar of hij het krijgt is een ander verhaal.
LeonardN
een jaar geleden
@erotisi De nieuwe huurder staat hier helemaal buiten.
Als wat, zou de verhuurder mogen betalen, die wordt immers dan eigenaar. "Maar mag hij wel geld vragen aan een nieuwe huurder voor deze keuken ondanks dat deze keuken niet meer van hem is?"
Hoho dat maak jij ervan, lees ook even je link en het BW-artikel.
De omstandigheden dat belanghebbende, huurder van de woning, de keuken zelf heeft aangeschaft en aangebracht, en dat de keuken demontabel en verhuisbaar is, zullen van belang zijn voor de beantwoording van de vraag of hij de keuken (ingevolge - thans - artikel 7:216 BW) bij het einde van de huur mag wegnemen, maar staan niet eraan in de weg dat de keuken, zolang in de woning aanwezig, daarvan (geheel of gedeeltelijk) bestanddeel kan zijn. M.a.w. De keuken BLIJFT gewoon van de huurder als deze dat wil, moet ie wel even een standaardkeuken terugplaatsen (overeenkomend met wat er ongeveer stond).
erotisi
een jaar geleden
Maar is door het plaatsen van de nieuwe keuken er dan geen sprake van natrekking zodat hij de eigendom van de nieuwe keuken kwijt is?
LeonardN
een jaar geleden
Je kan niet zomaar een begrip (natrekking) plakken op een andere situatie. Natrekking slaat op gebouwen die op grond staan.
Niet op keukens die in woningen bevinden. https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel20/lid1/onderdeele
erotisi
een jaar geleden
Maar als een keuken een bestanddeel is van een woning en die woning is door natrekking eigendom van de grondeigenaar (verhuurder ic.) dan valt de keuken toch ook onder de natrekking?

Antwoorden (1)

Heeft de oude huurder recht op vergoeding? Nee.
Mag de oude huurder een vergoeding vragen? Ja, maar de nieuwe huurder hoeft hier niet in mee te gaan.
De oude huuder mag de keuken er ook uit halen, maar moet de keuken dan wel terigbrengen in de oorspronkelijke staat.
jc54
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
De oude huurder zou natuurlijk met de verhuurder en/of de nieuwe huurder in overleg kunnen treden. De verhuurder of nieuwe huurder krijgt dan de keuze: een redelijke vergoeding betalen en de luxe keuken overnemen. Of geen vergoeding betalen en dan heeft de oude huurder zelf de keuze: luxe keuken verwijderen en meenemen (of los verkopen via marktplaats) en zelf een eenvoudige keuken (laten) plaatsen. Of de luxe keuken laten staan zonder vergoeding maar ook zonder extra werk en gedoe. Dat laatste is dan het risico dat is genomen bij het plaatsen van een luxe keuken in een huurwoning. Veel verhuurders hebben overigens in het huurcontract of in de algemene huurvoorwaarden omschreven welke regels gelden m.b.t. het zelf verbouwen in of aan de huurwoning. En ook hoe e.e.a. bij verhuizing moet worden achtergelaten en of daar financiële afspraken over gemaakt worden. Daarbij geldt meestal wel dat je die afspraak moet maken bij het plaatsen van de keuken, niet pas bij verhuizing.
erotisi
een jaar geleden
Maar als de huurder geen eigenaar meer is van die nieuwe keuken mag hij deze dan nog verkopen? Immers hij mag toch ook niet de gehele woning verkopen?