Is het strafbaar om mensen op basis van een beperking uit te sluiten?

Ter specificatie, het gaat om een functie binnen het vrijwilligerswerk die jaren is vervuld en plotseling is beëindigd. In het begin werd de beperking niet genoemd als reden, maar dit is later bij andere gesprekken wel naar boven gekomen. De functieontheffing in kwestie is al eerder "onrechtsmatig" verklaard door een commissie en door de processen die daarbij zijn komen kijken is naar buiten gekomen dat de beperking degelijk wel een reden zijn geweest. Hier zijn schriftelijke bewijzen van.

Kunnen er boetes opgelegd worden en in welke prijsklasse?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
crispy
een jaar geleden
Als eerste gedachte komt op dat een beperking een reden kan zijn om een bepaalde functie niet te kunnen uitoefenen. (Een blinde kan moeilijk verkeersregelaar zijn.)
Maar kennelijk is de beperking er al langere tijd en is de vrijwilligersfunctie ook al langere tijd vervuld met die beperking. Is het wellicht zo dat het functioneren niet goed genoeg is geweest, onder andere vanwege de beperking?
tinus1969
een jaar geleden
Dit lijkt me eerder iets voor burgerlijk recht (onrechtmatige daad met schadevergoeding) dan strafrecht (boetes). De benadeelde moet dan zelf een proces starten. Wat is jouw positie/belang?
wilkers
een jaar geleden
Er is een geschillenprocedure geweest, waarin gesproken is dat de beperking geen rol speelde, maar dat het besluit is genomen omdat de samenstelling van het team niet zou werken en dat wij individueel prima functioneerden. Desondanks is de functieontheffing door de geschillencommissie als onrechtmatig bestempeld, omdat alle constateringen via-via gedaan zijn en er nooit klachten zijn geweest, behalve vanuit het bestuur zelf. De commissie heeft het besluit vernietigd, waardoor ik terug zou moeten kunnen komen en ook werd er opgedragen een rectificatie te schrijven. Omdat mijn collega's geen geschil geopend hebben, gold dit besluit alleen voor mij. Het bestuur is in beroep gegaan tegen de uitspraak en heeft het ultimatum gesteld zelf op te zullen stappen, omdat ze "geen verantwoording durven te nemen" over mij. Een heel contrast met wat eerder beweerd werd. Ik heb al een melding discriminatie gedaan en het is een zaak die opgepakt kan worden.
tinus1969
een jaar geleden
Het gaat dus over jezelf? Waarom schrijf je dan in deze lijdende/afstandelijke stijl? Wat voor functie/rol had je daar? Wat wil je nu bereiken? Is dat nog realistisch als het bestuur dreigt op te stappen?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Vind het wel heel bijzonder dat er een commissie een uitspraak doet, waar ook nog eens beroep tegen mogelijk is. Bij vrijwilligerswerk. Mijn vraag is wat je wilt bereiken? Je functie terug? Wat als het beroep aangeeft dat het bestuur toch gelijk heeft? Kun je je daar dan bij neerleggen? Dat idee heb ik namelijk niet. Een commissie heeft je in het gelijk gesteld. Het bestuur treedt mogelijk af. Kennelijk is er een reden waarom het bestuur twijfels heeft. Gegrond of ongegrond. Het gaat om vrijwilligerswerk. Daar (b)lijkt veel vaak net wat anders te gaan dan in organisaties.
Als ik het zo lees is de sfeer flink verziekt. De vraag is of je dan niet beter ergens anders lol kunt gaan maken. Ben ook wel benieuwd waarom je collega's zich er kennelijk wel bij hebben neergelegd. Er zijn dus meer mensen die het betreft? In mijn ogen is bij het uitsluiten van mensen in de basis sprake van discriminatie. Maar daarin zijn wel heel veel nuances en kanttekeningen te plaatsen.

Antwoorden (1)

Er is in elk geval een discriminatieverbod. Maar er mag wel onderscheid gemaakt worden als het gaat om de bescherming van de grondrechten van anderen.

Nee, dit valt niet onder het strafrecht. Aan de taken die vrijwilligers uitvoeren stelt de wet geen grenzen. Maar wél aan de kwaliteit en veiligheid ervan. Of je iemand voor een bepaalde taak mag inzetten, hangt af van de vraag of de vrijwilliger daarvoor over de juiste kennis en vaardigheden beschikt.

In artikel 1 van de Nederlandse Grondwet staat wel dat iedereen die zich in Nederland bevindt in gelijke gevallen gelijk moet worden behandeld.
De Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte [zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0014915/ ] biedt bescherming aan mensen die gediscrimineerd worden op grond van een handicap of een chronische ziekte. Alle langdurige lichamelijke, verstandelijke en psychische beperkingen vallen onder deze wet. Je kunt een beroep doen op deze wet als er sprake is van discriminatie op het terrein van arbeid, ook wanneer het gaat om bijvoorbeeld bejegening, werving en selectie, arbeidsvoorwaarden, promotie en ontslag aangaande vrijwilligerswerk.

Iedereen die zich ongelijk behandeld voelt, kan bij de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) een klacht indienen. Dat kan via https://klachtenformulier.mensenrechten.nl/#/. De CGB beoordeelt of er inderdaad in strijd met de wet is gehandeld. Als dat het geval blijkt dan kan er een openbare zitting plaatsvinden. Het College mag echter geen straffen of boetes opleggen. Maar uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de oordelen van het College wel door de betreffende partijen wordt opgevolgd. Ook kunnen deze uitspraken helpen bij eventuele vervolgprocedures.
Amadea
een jaar geleden
wilkers
een jaar geleden
Ik heb al een melding gedaan bij het meldpunt en daar geven ze aan dat het wel onder het strafrecht valt. Ik was benieuwd in welke prijsklasse deze boetes vallen.