wat houdt de wet watov in?

Ik kon dit vinden over de Wet ambtelijk toezicht bij openbare verkopingen:
Het is verboden openbare verkopingen bij opbod, bij opbod en afslag of bij afslag van roerende zaken, met uitzondering van zaken, toebehorende aan of beheerd door de Staat, provincies, gemeenten, waterschappen, veenschappen, veenpolders of andere lichamen aan wie krachtens de Grondwet verordenende bevoegdheid is verleend, te houden, anders dan ten overstaan van notarissen of van deurwaarders bij de rechterlijke colleges.

Maar wat betekend dit precies?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je in het openbaar spullen veilt die geen onroerende zaak zijn en die ook niet van een overheid zijn, dan moet er altijd een toezichthoudende notaris of deurwaarder bij die veiling zijn.

Onroerende zaken zijn bijv. huizen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar in de wet is ook een uitzondering hierop opgenomen:

"Artikel 2
1 De bepaling van artikel 1 is niet van toepassing op verkopingen, welke gedurende ten minste zes weken van het jaar ten minste eenmaal per week in hetzelfde gebouw of op het zelfde terrein plaats hebben en waarbij uitsluitend voortbrengselen van een zelfde tak van bedrijf worden verkocht alsmede op verkopingen van te velde staande gewassen en op verkopingen door de strandvonder, bedoeld in de artikelen 14 en 17 van de Wet op de strandvonderij.

2 Onze Minister van Justitie kan bepalen, dat de bepaling van artikel 1 niet van toepassing is op de door hem aan te wijzen openbare verkopingen bij afslag."

Dus: stel je hebt een bloemen- of een groenteveiling die minstens eenmaal per week steeds op dezelfde plaats wordt gehouden (en dat minstens 6 keer per jaar) dan hoeft er geen toezichthoudende notaris of deurwaarder aanwezig te zijn.
Computoon